RECENSIE: High Vis - Blending

High Vis
recensie cijfer 2023-02-28 De eerste kennismaking met High Vis was vorig jaar via een artikel in de Vive Le Rock. In de eindlijst van 2022 van hetzelfde Britse punkrock & roll tijdschrift reikte het nieuwe album Blending van High Vis op de vijfde plaats, net achter The Interrupters, The Damned, Bob Vylan en Michael Monroe en net voor Counter Culture van Ruts DC. Het werd dan ook hoog tijd voor wat overzees recensiewerk over Blending van High Vis.

High Vis bestaat uit oudgedienden uit de Britse hardcore-scene (o.a. Dirty Money , Loose Nut en Tremors). Blending is het tweede album van de band. De heren doen het weliswaar iets rustiger aan dan op hun debuutplaat uit 2019, maar de hardcore roots zijn nog voelbaar aanwezig.

High Vis presenteert op Blending hoogwaardige (post)hardcore waarbij de meer geschreeuwde passages op tijd worden afgewisseld met melodieuze zanglijnen. Postpunk is de band ook niet vreemd want in enkele nummers waart de geest rond van culthelden Ian Astbury en Billy Duffy. Met dank aan de zang- en gitaarlijnen.

De plaat opent sterk met ‘Talk For Hours’. Maar op de tweede track (‘0151’) gaat de band pas echt los. De titel ‘0151’ staat symbool voor thuisstad Liverpool. Graham Sayle schreeuwt hier de frustratie van zich af: ”Our suffering sold as pride” en maakt hier op niet mis te verstane wijze een einde aan de valse arbeidersromantiek die rondwaart in zijn gehavende havenstad: ”Ghosts of the docks and the factories, are spectres of somebody’s history, the river runs everything out to sea, but we’re still here. Een punkklassieker is geboren!

‘Fever Dream’ is het enigszins vreemde (en lelijke) eendje in de bijt. Een dansbaar ritme en een gretig ingetrapt wah-wah pedaal moeten de hoogtijdagen van de Madchester-scene doen herleven. Een half geslaagde poging als je het mij vraagt. Dan is de postpunk van afsluiter van ‘Shame’ beter geslaagd.

High Vis heeft veel potentie. Dat blijkt, want de band stond onlangs in een razendsnel uitverkocht Rotown. Oorspronkelijk stond de gig geprogrammeerd in lichtschip V11, maar dat bleek al snel te klein voor High Vis. Later dit jaar geeft de band nog acte de présence op de festivals Roadburn, Dauwpop en het Ieper Hardcore Fest. Gaat dat zien als je vóór de zomer nog wat van je luie zweet wil kwijt zien te raken!
Recensent:Bart Slaats Artiest:High Vis Label:Dais Records
Cover The Black Lips - Apocalypse Love

The Black Lips - Apocalypse Love Black Lips uit Atlanta, Georgia tapt haar muziek uit steeds meer...

Cover Jozef van Wissem - Nosferatu - The Call Of The Deathbird

Jozef van Wissem - Nosferatu - The Call Of The Deathbird De Nederlandse luitspeler Jozef Van Wissem resideert al jaren in zijn...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT