RECENSIE: Ashkabad - Fire Drop

Ashkabad
recensie cijfer 2024-06-05 Ashkabad is een Franse band. Niet te verwarren met een band uit Turkmenistan met dezelfde bandnaam. In de muziek van Ashkabad klinkt soms een verdwaalde Arabische klank, maar het duo moet het vooral hebben van een mix van dub en dance. Denk aan de reggae van Vibronics, Adrian Sherwood en Zion Train. Alleen pakt Ashkabad net wat meer door op een elektronische basis.

Deze ingrediënten maken van het album Fire Drop een swingend geheel. Dat begint met het nummer ‘Zombie’ waar we een Benny Benassi achtige beat horen pulsen op de achtergrond en daaroverheen klinkt een swingende keyboard. In deze opening zal snel de verwarring met Turkmenistan ontstaan. Want een betoverende Arabische zang maakt het nummer af. Het nodigt uit om te dansen.

Franse reggae zanger Davojah levert een paar nummers later een goede bijdrage. Hij zingt over de pulserende dubstep beat met een catchy refrein. ‘Art Of War’ is daarmee een nummer dat heel goed de energie van de harde dancehall uit Jamaica samenbrengt met de wat slome dubstep van Ashkabad. Met ‘Anarchy.org’ levert de band een eerbetoon aan de oudere reggae. Eerst door middel van een simpele reggaemelodie, maar wel eentje die enigszins versneld is. Forelock is een zanger uit Sardinië en hij maakt met zijn opzwepende stijl er een nummer van dat ook in het repertoire van Seeed niet misstaan had.

De muziek die Ashkabad maakt is niet meer de meest actuele. De populariteit van de dubstep ligt lang achter ons en ook slomere dub in de stijl van Adrian Sherwood en Dub Pistols heeft zijn hoogtijdagen wel gehad. Fire Drop laat zien dat dit een gemis is. Het is een dusdanige goed CD geworden dat je het genre en deze heren een kans wil geven om weer wat populairder te worden.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Ashkabad Label:Xango Music
Cover Theo Lawrence - Cherie

Theo Lawrence - CherieFransman Theo Lawrence speelt country alsof hij al jaren in Nashville...