RECENSIE: Ticket West - Chucufu

Ticket West
recensie cijfer 2023-11-08 Vader Wilhelm had nog geen flauw vermoeden wat hij in de jaren tachtig aanrichtte toen hij zijn twee puberzonen Pascal en Walter met de meest waanzinnige bluesartiesten confronteerde. Leeftijdsgenoten op school hadden nog nooit van Albert King, Lightnin’ Hopkins of Billy Boy Arnold gehoord en eerlijk gezegd was de bluesmuziek allesbehalve hip, ze zouden het toch niet begrijpen. De broers wisten wel beter. Het virus had hen al op vroege leeftijd te grazen gekregen en dat er met een ander muziekgenre misschien meer geld viel te verdienen liet ze volledig koud. Het geloof in eigen kunnen en een enorme hoeveelheid inzet heeft ze onder de naam Ticket West al veel moois opgeleverd, zoals optredens in mooie clubs maar ook een plekje op de affiche van Moulin Blues in Limburg. Bovendien zijn er naast de vele mooie recensies zowel binnenlandse als buitenlandse, collega’s uit het vak die de muzikale capriolen van deze bluesband weten te waarderen.

Zo vond er dus vorig jaar in een studio te Utrecht een bijzondere samenwerking plaats van Ticket West & Greg Izor, de Texaanse bluesman die met zijn harmonica de gruizige Louisiana-blues weet te vermengen met de Texas-soul en daar een lome maar dampende Chicago-beat overheen gooit. Izor verbleef hier voor enkele optredens en de ontmoeting met Ticket West beviel hem uitermate goed. Bovendien bleek de hoeveelheid creativiteit en enthousiasme moeilijk te weerstaan. Het resultaat van die samenwerking heet Chucufu, een zeven tracks durende EP waarop Ticket West als zeer verdienstelijke begeleidingsband van Greg Izor fungeert.

Lijkt de rolverdeling tijdens ‘Here In The Corner’ nog wat onwennig, Ticket West laat zich wel degelijk gelden. Zo zijn daar de invloeden van Albert King nog altijd duidelijk voelbaar zoals in het heerlijk ontspannen gespeelde ‘Living Day To Day’ waarin uitgebreid de tijd wordt genomen voor een gitaar- en bluesharpsolo. De muzikanten bieden elkaar de nodige ruimte, een duidelijk teken van respect. Ook het relaxte ‘Don’t Wait Too Long’ laat een stel muzikanten horen dat elkaar heel goed aanvoelt. Zo laid-back gespeeld en gezongen als Jimmy Reed hoor je het vrijwel nergens meer, maar dit komt toch aardig in de buurt. De invloed van Reed als notoire bajesklant, wanneer overmatig alcoholgebruik hem in de problemen bracht, is eveneens voelbaar in de meeslepende countryblues van 'Bastrop Jail’. Wie niet beter weet zou toch sterk vermoeden dat de sessies uit ver vervlogen tijden afkomstig zijn. Ticket West & Greg Izor hebben namelijk een ijzersterk staaltje authentieke blues afgeleverd dat in 2023 hopelijk ook veel jonge gasten zal interesseren voor deze traditionele mix van stijlen.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Ticket West Label:Sonic Rendezvous
Tino

Tino - Life In Concept (Remake '22) Tino (Tino van Leeuwen) brengt de EP (zes nummers in twintig minuten) Life...

Tekro

Ledfoot & Ronni Le Tekro - Limited Edition Lava Lamp De vriendschap tussen Ledfoot & Ronni Le Tekrø dateert al van 2009 maar...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT