We beginnen met ‘Taiga Lullaby’, een traditioneel slaapliedje uit Chakassië (een republiek in de Russische Federatie, waar Turks gesproken wordt). Dit wordt gevolgd door een Toscaanse ‘Saltarello no.2’ waar de viool en citer mooi combineren met de percussie. Deze muziekstijl is al eens eerder in het Westen te horen geweest, toen Dead Can Dance deze uitvoerde. Na een klein uitstapje via Frankrijk, waar het drietal een dertiende-eeuws manuscript interpreteert (‘La Tierche Estampie Roiale’), komen we in het sprankelende ‘Mečkin Kamen’ van Noord-Macedonië, waar we Talía González Fumadó op horen zingen.
Hierna wordt het reisgezelschap verder versterkt door muzikanten die hen door de verschillende landen loodsen. Malte Stueck versterkt hen op ‘Soğuk Kuyu Zeybeği’ met additionele percussie (davul) om zo Noord-Anatolië door te komen. Malabika Brahma, die we kennen van Baul Meets Saz, doet eenzelfde met de dubki op het Tuvaanse ‘Borbak Borbak’. De Belgisch-Taiwanese Li-Ling Huang op Chinese citers (Guqin en Guzheng) en haar Chinees-Belgische man Hua Xia op Chinese luit (pipa) spelen een hoofdrol in het Chinese gedeelte van de reis. Met name op het traditionele ‘Legend Of The Goddess Of Silk’, waar zij ook een stuk van gecomponeerd hebben.
Dat Osuna na vijftien jaar samen te hebben gespeeld nu komen met hun eerste album is opmerkelijk, maar niet verrassend als Along The Silk Road maatgevend is voor hun werk. Het vergt meerdere geconcentreerde luisterbeurten voordat het repetitieve karakter van de ingewikkelde muziek een plaats krijgt in je hoofd. Het is knap gemaakt, maar vergt veel van een objectieve muziekliefhebber.
CVC - Get Real CVC ? zult u denken; nou wij ook. Get Real is een debuutplaat, dus zo...
Peuk - Escape Somehow Het Belgische trio PEUK laat op Escape Somehow horen dat er nog leven zit...