Death And Vanilla maakt dromerige pop waarbij de band veel gebruik maakt van vintage instrumenten waaronder vibrafoon, orgel, Moog synthesizer en mellotron. Dit zorgt voor een warme sound.
Gecombineerd met de in galm gedrenkte stem van Marleen Nilsson en het veelvuldige gebruik van het tremelo effect op de gitaar roept het geluid associaties op met de triphop van Portishead (luister maar eens naar ‘Mercury’s Rising’) en de landerige popliedjes van Lana Del Rey. En voeg daar ook nog maar een hele trits shoegaze bands aan toe.
‘Out For Magic’ is de sprankelende opener van de plaat. Eerst klinkt er alleen een traag basloopje voordat een strak drumritme wordt ingezet. Daarna volgen heldere gitaarklanken en de zalvende zangstem van Nilsson. De song neigt een beetje naar de onheilspellende klanken van Mercury Rev.
‘Baby Snakes’ is gebouwd op een warm orgelloopje en dub effecten en op ‘Perepetuum Mobile’ zijn gitaar en mellotron de dragende krachten voor de zangstem van Marleen Nilsson.
Op ‘Looking Glass’ heeft Death And Vanilla zich laten inspireren door de elektronische muziek van Jean-Michel Jarre, want pas na een synthesizer intro van anderhalve minuut ontvouwt de song zich met gitaar, drums en zang. Jammer dat de populaire muziekzenders niet van lange intro’s houden want de song heeft zeker hitpotentie.
De muziek van Death And Vanilla heeft sowieso de potentie om een groot publiek aan te trekken. De songs zijn zeer geschikt om te fungeren in een reclamespot of te figureren in een hippe Netflix serie.
Het bijna buitenaards klinkende ‘Fearless’ is ook zeker nog het vermelden waard en vormt misschien wel een klein hoogtepuntje op het album. Ten slotte sluit Death And Vanilla de plaat stijlvol af met een korte, verstilde reprise van ‘Perpetuum Mobile’ (‘Perpetuum Reprise’). Mooi gedaan.
Jawa - Last Breaths From AleppoHet Brusselse label MuziekPublique stelt zich tot doel om traditionele muziek...
CVC - Get Real CVC ? zult u denken; nou wij ook. Get Real is een debuutplaat, dus zo...