RECENSIE: Marta Del Grandi - Selva

Marta
recensie cijfer 2024-06-04 Marta Del Grandi is een Italiaanse zangeres die op haar tweede album Selva een mooie blend van folk, pop en een vleugje jazz brengt. Tijdens haar muziekstudie was het vooral jazz dat haar leven domineerde, maar die jazz achtergrond is nog maar mondjesmaat te horen op Selva. Het grootste wapen van Marta Del Grandi is ongetwijfeld haar mooi glasheldere stem die prima past bij de spannende folkpop op Selva. Omgeven door een keur aan organische instrumenten is dit album zeer genietwaardig.

Openingstrack ‘Mata Hari’ brengt ons direct al die spanning waarin Del Grandi op een spannend synthesizer bedje haar bereik laat horen. Wanneer de drums invallen wordt het nummer ook nog wat heftiger en duidelijk is dat het eerste hoogtepunt is geboren. Het daaropvolgende ‘Eye Of The Day’ is een rustig kabbelend folkliedje dat alle ruimte geeft aan de mooie stem van Del Grandi. Het wat vlottere ‘Chameleon Eyes’ wordt in het couplet vergezeld van een klein basloopje, maar in het refrein gaat het lekker los. Apart is de woordloze zang op een bedje van tribal drum aan het begin van ‘Snapdragon’ dat wordt overgenomen door mooie gelaagde zang van Del Grandi. Prachtig gedaan en aldus is een volgend hoogtepunt geboren.

Rustige, maar spannende, folk volgt dan in ‘Marble Season’. Het eveneens lekker spannende ‘End Of The World’ staat er in twee delen op, waarvan het tweede deel het album afsluit. Daar tussen liggen dan nog een paar songs waarvan ‘Two Halves’ wat onopvallend voorbij kabbelt. Daarentegen heeft het triphop-achtige ‘Good Story’ dan weer wel de nodige spanning. Het enigszins demonische gefluister en de geluiden die Del Grandi maakt (het zoemen van een bij) zijn wel heel bijzonder . Daaroverheen zingt ze in haar eigen taal. Het maakt van Selva een bijzonder album dat je wel een aantal keer moet beluisteren voordat het landt. Maar de mooie stem van Del Grandi met de bijzondere instrumentatie maakt dat dit geen doorsnee album is.
Recensent:Jan Didden Artiest:Marta Del Grandi Label:Fire Records
Cover Vanishing Twin - Afternoon X

Vanishing Twin - Afternoon X Vanishing Twin is een experimentele groep uit Londen en bestaat...