RECENSIE: Grandbrothers - Late Reflections

Grandbrothers
recensie cijfer 2024-01-16 Soms moet je groots denken. Grandbrothers, bestaande uit de Duits-Turkse pianist Erol Sarp en de Zwitserse engineer/software ontwikkelaar Lukas Vogel, doen dat zeker. Hun bandnaam verwijst overigens niet naar een familieband; zij zijn aan elkaar verbonden door de (broederlijke) liefde voor de grand(piano). Letterlijk verbonden: Vogel gebruikt allerlei elektromechanische hamers die gemonteerd zijn in Sarp’s piano om het geluid hiervan te manipuleren. Dat was de basis voor hun eerste drie albums, Dilation [2015], Open [2017] en All The Unknown [2021]. Voor hun vierde album is dat niet anders. Wederom komen alle geluiden van een geprepareerde vleugel, al is nu de immense ruimte van de Dom in Keulen de opname studio. Dat is pas groots denken!

Het is vooral te danken aan Peter Füssenich, de huidige bouwmeester van het meeste bezochte monument van Duitsland, dat Grandbrothers de gelegenheid kreeg om er een album op nemen. Hij vroeg hen op te treden om het zevenhonderdjarige bestaan van het oudste deel van de kathedraal te herdenken. Het zaadje was geplant: tijdens de voorbereidingen voor het concert, wilde het duo niets liever dan hier een plaat opnemen. Hun wens werd werkelijkheid: in de nachtelijke uurtjes werd er aan gewerkt om Late Reflections te realiseren. De titel slaat niet alleen op de nachtelijke overpeinzingen van de muzikanten, het verwijst ook naar de lange nagalm van dertien seconden die ze ondervonden. Ze maakten hier op ‘North/South’ hun muzikale partner van.

De composities op het album hebben zowel een klassieke als een moderne, licht experimentele geproduceerde klankvorm. Beide muzikanten zoeken de grenzen op van ambient, minimalisme en elektronica. Ze bieden de luisteraar een vol palet van warme klankkleuren, waarbij lichte drone (‘Daybreak’), hypnotiserende ritmes (‘Golden Dust’) en filmmuziek (‘Adrift’) langskomen. Het donkere ‘On Solid Ground’ en het melancholische, simpele, ‘Yokohama Rascals’ duren net iets te lang om impact te maken, waardoor je op zoek gaat naar iets meer gedurfdst.

Het album moet het hebben van een aantal sterke composities zoals ‘Bloom’. De opbouw met het repeterende refrein wordt geleidelijk aan ondersteund en versterkt door een zware bas-riff. Wanneer de percussie volgt, wordt het haast een dance-track. Afsluiter ’Boy In The Storm’ is nog mooier: het fragiele begin welt uiteindelijk op tot een bombastisch geheel waarmee de luisteraar in stijl afscheid kan nemen van de Dom. Zal deze ooit nog eens functioneren als studio?

Hadden Sarp en Vogel ooit gedacht dat, toen zij elkaar ontmoetten op de universiteit van Düsseldorf, zij in zo’n unieke ambiance een album zouden gaan opnemen? Natuurlijk niet. De vraag die blijft hangen: heeft Grandbrothers deze unieke gelegenheid optimaal benut? Als je naar Late Reflections luistert hoor je de beperking van het werken met maar één instrument, de nachtelijke uurtjes in een grootse ruimte ten spijt.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Grandbrothers Label:City Slang
Cover Rumbaristas - Malabares

Rumbaristas - MalabaresJe verzint het niet: Rumbaristas ! Of dit kwartet daadwerkelijk specialist...

Cover Radian - Distorted Rooms

Radian - Distorted Rooms Radian heeft het super naar hun zin in Wenen. Dit drietal ziet deze stad...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT