RECENSIE: The Wreckery - Fake Is Forever

Wreckery
recensie cijfer 2024-09-26 The Wreckery is een Australische band die in 1985 werd opgericht en na twee platen, door iets te veel toeren en onderlinge strubbelingen, alweer is gestopt in 1989. Nu is hun derde plaat Fake Is Forever verschenen. De samenstelling van de band is nagenoeg ongewijzigd.

Vanaf de eerste tonen, een drumbeat, weet je al dit wordt een lekker bluesrockplaatje. Opener ‘Smack Me Down’ heeft bluesachtige koperwerkaccenten (saxofoon). We horen een lekkere donkere stem die veel van het geluidsbeeld opeist. De stem van Hugo Race doet bij het eerste nummer aan Thé Lau van The Scene denken. Maar ook door het opzwepende tempo van het nummer. Wanneer het tempo naar beneden gaat zoals in ‘The Devil In You’ komt zijn stem nog meer tot zijn recht voelt deze aan als een krachtige rockzanger die zich inhoudt.

‘Stole It From Alpha Ray’ voelt meteen vertrouwd aan door de lekkere drumbeat, gitaren, saxofoon en een stem die goed in het geluidsbeeld past. In ‘Whistle Clean’ waar de instrumentatie kariger is en het tempo omlaag gaat komt de nadruk nog meer op de donkere stem van Hugo te liggen. Een uniek geluid. Soms hoor je een zeer aangename mix tussen Nick Cave, Tony Joe White (light) of Waterboys. Dit komt ook door het losse gitaarspel dat aan Blixa Bargeld van de Bad Seeds doet denken.

Fake Is Forever bevat in totaal negen nummers die in een lekkere aangename flow voorbij komen en die door het rijke instrumentarium (keys, gitaren, saxofoon, hammond, mandolin, violen) heel gelaagd klinken. De songs hebben een lekkere drive en een opzwepende donkere sfeer, waarbij de stem van Hugo Race het prima afmaakt. Dit is gewoon een degelijke plaat die het verdient om meerdere keren te beluisteren zodat de impact elke keer wat groter wordt. Een rijke puike plaat!
Recensent:René Obdeijn Artiest:The Wreckery Label:Gusstaff Records
Cover Mama Sissoko - Live

Mama Sissoko - LiveWel eens gehoord van Mama Sissoko ? Hij zal niet op veel lijstjes voorkomen...