RECENSIE: Derya Türkan - Istanbul Kemençesi Vol. II

Turkan
recensie cijfer 2024-08-28 De titel verraadt het al: Istanbul Kemençesi Vol. II is het tweede deel van de klassieke muziek uit Istanbul, zoals geïnterpreteerd door Derya Türkan. Dit is niet de minste: Türkan is al ruim dertig jaar lang de meest invloedrijke kemençesi speler ter wereld. De kemençesi, ook wel kemenche, kementsje of Pontische lira genoemd, is een luit-achtig snaarinstrument dat met name populair is in de Pontus (het noordoosten van Turkije). Op het album wordt hij begeleid door de Belgische percussionist Robbe Kieckens, die zowel de tombak (Iraanse bekertrommel) als bendir (frametrommel) bespeelt.

Ook al gaat de muziek over de Turkse hoofdstad, de opnamelocatie was elders. Er was gekozen voor een intieme setting en wel de kleine kerk van Saint Rémi, een haast onvindbare plek op het Waalse platteland. Bijna alles wat je hoort is in één keer opgenomen, waardoor de gehele sessie nog geen twee en een half uur duurde. Als je dat weet, is het resultaat verbluffend te noemen. Alle muziekstukken gaan vloeiend in elkaar over en de sereniteit van het geheel doen je even de buitenwereld vergeten.

Türkan weet zijn eigen composities goed te combineren met het traditionelere werk. Zijn uitvoering van het langslepende ‘Acem Buselik Saz Semai’ van Sadik Ağa (1757-1815) gaat zo over in zijn ‘Dilkeside Taksim’. Datzelfde geldt ook andersom: het prachtige en sterke nummer ‘Dügam Taksim’ wordt gevolgd door het bezwerende ‘Dügam Saz Semai”van Serif Muhittin Targan (1898- 1967). Ook de stiltemomenten weet hij op het juiste moment te pakken, zoals op het ontroerende ‘Acem Buselik Taksim’. Wanneer Kieckens er even niet bij is, neemt Türkan je mee naar een plek van bezinning. Daarentegen weet de percussionist elke keer weer energie te geven aan muziekstukken waar het past. Hierdoor klinkt ‘Acem Buselik Saz Semai’ levendig en mysterieus.

De instrumentale stukken op Istanbul Kemençesi Vol. II weten door hun melodieën in de serene setting verschillende gevoelens op te wekken. Zo wordt je langs wegen van rust en bezinning geleidt, maar ook langs rommelige marktplaatsen waar het ritme het leven bepaalt. Türkan weet een prachtig en tijdloos muzikaal document op te leveren waar zijn geboorteplaats liefdevol wordt geëtaleerd.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Derya Türkan Label:Xango Music
Toverberg

Toverberg - De Rusteloze MaterieLars Kroon aka Toverberg heeft na zijn Go Back To The Zoo periode als...