RECENSIE: Toverberg - De Rusteloze Materie

Toverberg
recensie cijfer 2024-07-18 Lars Kroon aka Toverberg heeft na zijn Go Back To The Zoo periode als zanger/bassist gekozen voor een meer artistieke singer-songwriter weg. In het voorprogramma van Roosbeef wist Toverberg solo (met enkel gitaar) al een half uur de aandacht erbij te houden van het publiek. Zijn bijzondere stem en intonatie zorgen ervoor dat alle aandacht naar de stem uitgaat. Ontspannend, rustig en toch krachtig weet hij zijn boodschap als troubadour te brengen. Als een toegewijde buitenstaander verkent hij met zijn muziek en teksten de menselijke ervaring. Hij gebruikt traditionele folk- en countryinvloeden als een raamwerk voor zijn liedjes over de vreugde en tekortkomingen van de innerlijke aard van de mens.

De tweede plaat van Toverberg, De Rusteloze Materie begint sterk met het nummer ‘Dromen’.
De nummers op De Rusteloze Materie worden gekenschetst door de spaarzame begeleiding. Veelal enkel gitaar en her en der een bas. Drums ontbreken geheel op deze plaat. De productie is in handen van Henk Koorn (Hallo Venray). De songs gaan over eenvoudige waarnemingen. Het is hierdoor een ingetogen singer-songwriterplaat die met name in de kringen van liefhebbers van Boudewijn De Groot een warm onthaal zal ontvangen. Troubadours zijn steeds zeldzamer in deze wereld waarin je moet schreeuwen om gehoord te worden. Toverberg kiest voor het troubadoerschap zonder zijn stem te verheffen. Heel old school dus, want in ‘Uitvlucht’ wordt nog gesproken over werken bij Bart Smit en een CD meenemen. Bart Smit is al sinds 2017 uit het straatbeeld verdwenen.

Zo wordt ook het bestaan van de brugwachter bezongen en in ‘Vissen’ worden de fietsen op de woonboot getrokken. ‘Het Huis’ is het prijsnummer van de plaat doordat in dat nummer door de meer mysterieuze tekst en de spaarzame synths die er een mooie spanning in brengen. Spaarzaam is ook het fraaie ‘Wakker’. Verder is het geluidsbeeld in de twaalf nummers consistent; ingetogen zang en gitaar zonder uitspattingen. Maar geen moment klinkt het kaal en dat is knap want de combinatie van Toverbergs stem met zijn gitaar is al voldoende om bijna veertig minuten te blijven luisteren, zonder dat je door hebt dat het eigenlijk best eentonig is. En dat is stiekem wel een kwaliteit om met dergelijke minimale middelen iemand toch zo lang geboeid te laten luisteren in deze drukke wereld waarin niemand echt tijd heeft.
Recensent:René Obdeijn Artiest:Toverberg Label:Eigen Beheer
Cover Porcelain ID - Bibi:1

Porcelain ID - Bibi:1 Porcelain Id is de artiestennaam van de in Rwanda geboren en in België...