RECENSIE: Porcelain ID - Bibi:1

Porcelain
recensie cijfer 2024-06-11 Porcelain Id is de artiestennaam van de in Rwanda geboren en in België opgegroeide Hubert Tuyishime. Porcelain Id debuteerde in 2021 met de EP Mango, die verscheen bij Kigali Kahn Records. Hierna tekende Porcelain Id bij Unday Records en daar verscheen in 2022 de EP Reprise, met daarop een aantal heropnamen van nummers van Mango en ook een nieuwe track. In 2023 volgde de single ‘Rhythm Machine’, waarop Porcelain Id samenwerkte met Martha Da’ro. Begin 2024 verscheen het debuutalbum, getiteld Bibi:1.

De muziek op Bibi:1 laat zich omschrijven als singer-songwriter, maar wel met een moderne twist. Tuyishime zelf zingt en speelt gitaar en verder horen we Aram Abgaryan op synths en backing vocals, Alban Sarens op saxofoon, David Idrisov op bas, Nard Houdmeyers op gitaar en Tim Caramin op drums. Bibi:1 werd geproduceerd door Youniss Ahamad, die daarnaast ook synths, gitaar, oud (een snaarinstrument uit het Midden-Oosten) en duduk (een Armeens blaasinstrument) speelt en backing vocals verzorgt. Ook is Youniss te horen als feature vocalist op ‘Reach Me/Reaching Higher’. Backing vocalist Emma Hessels is zelfs op twee tracks te horen als feature vocalist, namelijk op ‘Habibi (R U Alone?)’ en ‘Brilliant’.

‘Habibi (R U Alone?)’ is de openingstrack van Bibi:1 en deze track zet meteen de toon voor het album, met drums, wat synth-flarden, en een jazzy saxofoon. ‘Habibi (R U Alone?)’ is zeker geen al te makkelijk nummer, maar ligt toch goed in het gehoor. Dit laatste geldt eigenlijk voor de meeste songs op Bibi:1.

Een andere uitschieter op Bibi:1 is ‘Moon’ dat begint als meer klassieke singer-songwriter muziek, met zang en toetsen, maar verderop wordt het opgesierd door overstuurde elektronica. Het korte ‘Reach Me/Reaching Higher’ is zelfs helemaal opgebouwd rond een overstuurde elektronische drumbeat. Wat ondergetekende betreft had deze track wel wat langer mogen duren. Dit geldt overigens ook voor het wat meer jazzy tussendoortje ‘Feeling’.

‘Adam Coming Home’, dat met alleen zang en akoestische gitaar het meest traditionele singer-songwriter nummers is, is eigenlijk het minst interessante

Ook in ‘Brilliant’ horen we passages met alleen zang en akoestische gitaar, maar ook flarden jazz, wat deze song meteen stukken interessanter maakt. Ook de wat meer gedragen afsluiter ‘Lights!’ is erg sterk.

Porcelain Id levert met Bibi:1 een prima debuutplaat af, die de meeste tijd erg weet te boeien. Daarnaast is Tuyishime gewoon een uitstekende zanger met een krachtige stem.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Porcelain ID Label:Unday
Elephant