RECENSIE: It Dockumer Lokaeltsje - Trump

Dockum
recensie cijfer 2024-08-24 Het nadeel van in een streektaal zingen is dat je jezelf zeer beperkt wat betreft het afzetgebied. Wij als Hollanders verstaan maar slechts enkele woorden van het Fries. It Dockumer Lokaeltjse, vernoemd naar een ooit in Friesland rijdend boemeltje, zingt al jaren in het Fries en heeft er zelfs wat nationale bekendheid mee vergaard, al blijft het beperkt.

It Dockumer Lokaeltjse begon in 1986 en had redelijk succes door met wat met talentenwedstrijden mee te doen. Nadat in 1990 de stekker er uit werd getrokken liet de band in 2014 toch weer van zich horen en bracht in 2017 en 2020 weer twee albums uit. Trump Yn Makkum is , als we het goed hebben, het vijfde studioalbum van het trio. De albumtitel slaat op de dag dat Trump in Makkum verscheen voor een order van een miljoenenjacht, maar dat uiteindelijk, door financiële problemen, alsnog werd afgeblazen. Een curieus verhaal derhalve.

Dat It Dockumer Lokaeltjse wel raad weet met curieuze gebeurtenissen wordt al snel duidelijk op Trump Yn Makkum. Hoewel we er geen bal van verstaan lijken songtitels als ‘It Frije Wurd Stjonkt Ut ‘e Bek’ , ‘Mieke Het Un Droan Kocht’ en ‘Frosketrollen’ heel wat absurditeiten te beloven.

De drie heren verpakken alle absurditeiten in avantgardistische punkrockliedjes die vaak kort van stof zijn. In 38 minuten stuiven er 16 liedjes langs die best geinig klinken, maar door het wat Spartaanse geluid ook wel wat moeilijk wegluisteren. Zeer waarschijnlijk komt It Dockumer Lokaeltjse het best tot haar recht in een live setting. Toch toveren liedjes als ‘Trump Yn Makkum De Musical I’ en ‘Trump Yn Makkum De Musical II’ een flinke glimlach op het smoelwerk.

Prachtig voor de Friezen dat is Trump Yn Makkum zeer zeker en wij Hollanders lacher er eens om en gaan door met het leven. Overigens wel een compliment voor het prachtige artwork; een kartonnen doosje als een soort Makkumer aardewerken tegel.
Recensent:Jan Didden Artiest:It Dockumer Lokaeltsje Label:Xango Music
Cover Ziya Tabassian - Remembrances

Ziya Tabassian - RemembrancesDe van oorsprong Iraanse percussionist Ziya Tabassian staat bekend om zijn...