RECENSIE: Classica Orchestra Afrobeat - Circles

Circles
recensie cijfer 2024-08-24 Classica Orchestra Afrobeat werd in 2010 opgericht door percussionist, componist en orkestdirecteur Marco Zanotti, die voor de gelegenheid elf muzikanten met verschillende geografische en muzikale achtergronden samenbracht en hiermee de instrumenten van de westerse symfonische muziek combineerde met de instrumenten die typerend zijn voor Afrikaanse cultuur. De naam van het gezelschap weerspiegelt het feit dat Zanotti de Afrobeat ziet als moderne Afrikaanse klassieke muziek.

In 2011 verscheen het eerste album van Classica Orchestra Afrobeat, getiteld Shrine On You, Fela Goes Classical. Hierop herinterpreteerden Zanetti en zijn orkest de muziek van Fela Kuti, de grondlegger van de Afrobeat. Met Cirlces is Classica Orchestra Afrobeat inmiddels aan het vierde album toe.

De muziek op Cirlces is precies zoals je op basis van de naam van het orkest zou verwachten: Afrobeat gespeeld door een klassiek orkest. De vraag die hierbij echter onherroepelijk opkomt is natuurlijk: Waarom zou je Afrobeat gaan spelen met een klassiek orkest? Het is een beetje dezelfde vraag als bij Apocalyptica, de vier Finse cellisten die zich wagen aan het uitvoeren van metal-nummers van onder andere Metallica. Op zich is het leuk bedacht, maar het overtreft nergens het origineel en het blijft een beetje een gimmick.

Nu klinkt Classica Orchestra Afrobeat zeker niet als een gimmick, maar het origineel overtreffen lukt ook dit orkest niet. Het grootste probleem is dat de rauwe energie die veel Afrobeat kenmerkt volledig ontbreekt. Daarnaast wordt er strikt binnen de lijntjes gekleurd. Het eindresultaat is daardoor niet per se slecht, maar wel heel erg veilig en eigenlijk gewoon een beetje saai. En waar echte Afrobeat swingt als een malle, is de muziek op Cirlces vaak een beetje houterig. Luister bijvoorbeeld maar eens naar het nummer ‘Kunta Kinte’.

Een positieve uitzondering is ‘Ka Munu Munu (Everything Moves In Circles)’. Deze song is ritmisch wél lekker en de bijdrage van de Malinese zangeres Rokia Traoré geeft een gevoel van authenticiteit. Iets wat op de rest van het album vaak ontbreekt.

Als je kennis wilt maken met Afrobeat, laat Cirlces dan lekker links liggen en check de muziek van Fela Kuti. Als je het liever wat moderner hebt, ga dan voor bijvoorbeeld Ezra Collective of Bixiga 70.
Recensent:Eric Rijlaarsdam Artiest:Classica Orchestra Afrobeat Label:Xango Music
IVARH

Ivarh - Huñvre Ivarh is een band uit Frankrijk, maar niet zomaar Frankrijk, nee Ivarh komt...