RECENSIE: Ivarh - Huñvre

IVARH
recensie cijfer 2024-08-25 Ivarh is een band uit Frankrijk, maar niet zomaar Frankrijk, nee Ivarh komt uit Bretagne, dat toch wel een apart stukje Frankrijk is. De Keltische cultuur in dit stukje Frankrijk is sterk vertegenwoordigd. Ook de taal in deze streek heeft, buiten het Frans, duidelijke Keltische invloeden en dat is dan ook precies de taal waarin Ivarh op hun eerste album Huñvrezingt, zodat je eerder het idee hebt naar een band uit Ierland of Wales te luisteren dan een Franse band. De taal is voor niet insiders dan ook totaal onbegrijpelijk, alleen in het veertien minuten klokkende ‘Kreiz’, dat heel rustig begint, hoor je dat het Bretons ook veel Frans bevat.

De muziek van de vijf heren zouden we kunnen omschrijven als alternatieve Keltische folk. Waar het allemaal over gaat is niet te volgen, maar een aantal songs is zowel tekstueel als instrumentaal gebaseerd op traditionals maar wel in een alternatief jasje. Het echte danselement, iets wat authentieke folkmuziek vaak karakteriseert, is niet echt aanwezig op Huñvre.

Het eerdergenoemde ‘Kreiz’ is het hart van het ruim een uur durende album. Na het rustig begin horen we verschillende sferen en stijlen waarbij de zang van Elouan Le Sauze behoorlijk opvalt, en halverwege geeft de toevoeging van een elektrische gitaar het nummer ook de nodige pit. Intensief is misschien wel de beste omschrijving voor dit lange nummer.

Het titelnummer heeft een zelfde soort opbouw van rustig begin van alleen zang en akoestische gitaar en een uitbarsting halverwege, waarbij ook de elektrische gitaar subtiel maar overduidelijk aanwezig is, al is ook hier de speciale manier van zingen een kwestie van smaak.

De vijf heren van Ivarh hebben een interessante plaat opgenomen die liefhebbers van folk zullen aanspreken, maar ook wanneer je smaak iets alternatiever is kun je Huñvre ongetwijfeld waarderen.
Recensent:Jan Didden Artiest:Ivarh Label:Xango Music
Oriane