RECENSIE: Statuto - Bella Storia

Statuto
recensie cijfer 2024-09-28 Elk Europees land lijkt zo zijn populaire skaband te hebben die op plaat en podium een feestje bouwen. Italië heeft bijvoorbeeld Statuto en de heren van Statuto gaan inmiddels al meer dan veertig jaar mee. In 1983 begon de band uit Turijn als een mod-skaband. De naam heeft zijn oorsprong in het plein in Turijn waar de mods elkaar in die tijd ontmoeten. Na enkele demo`s, twee singles en tours in het undergroundcircuit van het schiereiland, krijgt de band een steeds grotere schare fans, mede doordat het de eerste Italiaanse skaband is die in de eigen taal zingt. Met ‘Abbiamo Vinto Il Festival Di Sanremo’ doet men in 1991 mee aan het Sanremo Festival, waarbij het negende wordt en de populariteit een hoogtepunt bereikt. Hiernaast kan de band zich huisband van voetbalclub Torino noemen, want elk jaar is de band te gast bij de presentatie van het nieuwe voetbalseizoen. Al besloot de band na een uitsluiting op een festival in Turijn om zeven jaren lang niet in de thuisstad op te treden. Muzikaal blijft het overigens niet alleen bij mod-ska, want sinds 2002 betrekt de band er ook soul bij.

De lineup van de band is in veertig jaar hier en daar gewijzigd. Als we naar het laatste wapenfeit van de band kijken, Bella Storia, zien we dat het album is opgedragen aan bassist Rudy Ruzza, die in 2023 overleed. Ook drummer Giovanni Deidda (Naska) besluit in dat jaar zijn plaatsje aan een jongere drummer uit Turijn over te dragen. En dat terwijl Bella Storia een viering is van het lange bestaan van de band, waarin het vijftien studioalbums, twee liveplaten en drie compilaties uitbracht.

Bella Storia is een dubbelaar die werd opgenomen tijdens de tour in 2023, waarbij louter werk uit het ruime oeuvre voorbij komt. Maar het bevat ook vier niet eerder uitgebrachte nummers. Zeker aan ‘Siamo Ospiti’ hoor je een hele fijne Italiaanse touch aan de ska toegevoegd. Het valt op dat ‘Allo Specchio’ wat weg heeft van ‘Come On Eileen’. Meest overtuigend is het vrolijke, uptempo ‘La Rivincita’. Het is best atypisch dat deze vier tracks het album aftrappen, waarna de live-registratie begint. Het doet vreemd aan wanneer er ineens publiek te horen is. Wanneer je vervolgens wordt getrakteerd op een concert van tweeëntwintig songs, met een stevige soulstamper als opener ‘Rabbia E Sile’, dan is duidelijk waar de hoofdmoot van Bella Storia ligt.

De heren, toch niet meer de jongsten, laten een hele energieke set horen, waarbij het beste uit het oeuvre in hoog tempo voorbij komt. De ene keer wat meer soul, de andere keer wat meer richting punk, maar altijd met een hele grote rol voor de blazerssectie, prettige gitaarloopjes en frontman Oscar Giammarinaro die over een uitstekende stem beschikt voor ska. Enkele hoogtepunten uit de lijst die voorbij trekt zijn het feestelijke ‘Un Giorno Di Festa’, het springerige ‘Ghetto’, het surfrockende, instrumentale ‘Fulmine (Wipe-Out)’, meezinger ‘Piera’ en natuurlijk ‘Abbiamo Vinto Il Festival Di Sanremo’.

Veertig jaar Statuto heeft in de vorm van Bella Storia een passend eerbetoon gekregen. Voor de luisteraar die de band al kende is het album een feest van herkenning. Als je de band nog niet kent is het de ideale kennismaking en wil je waarschijnlijk nog wel meer.
Recensent:Ruud de Zwart Artiest:Statuto Label:Xango Music
Cover Taa - Our Language May Be Dying, But Our Voices Remain (Botswana)

Taa - Our Language May Be Dying, But Our Voices Remain...De Amerikaanse schrijver en producer Ian Brennan weet van geen ophouden....