RECENSIE: FRA! - Chale Wote

FRA!
recensie cijfer 2024-08-21 De band Fra! komt uit Ghana en brengt een mix van rock en Afrikaanse muziek. Chale Wote is het derde album. De titel is een uitdrukking uit het Ga en betekent iets als “vrienden die onderweg zijn”. Op het artwork wordt dat zichtbaar door een soort Back To The Future-achtige bus die in de lucht hangt. Het album straalt muzikaal gezien ook saamhorigheid uit vanaf het moment dat je op play drukt.

Een makkelijke vergelijking is uiteraard Graceland van Paul Simon, maar de stijl van Fra! doet ook zeker denken aan de fusion van bands als Snarky Puppy en New Cool Collective. Er is een grote rol voor blazers en de toetsen en de basis van alles zijn de ritmes. Muzikaal gezien varieert het album van een Latin-stijl in 'Taking Over' tot retro synths in '30 Billion' en daar tussenin een keur aan jams die allemaal wel keurig binnen de vijf minuten blijven.

'Dumsor' is één van de prijsnummers met daarin een mooi vraag-en-antwoord spel tussen de blazers en de gitaar. Daar tussendoor vliegen de vocals als een soort mantra. Rustmomenten zijn er op 'Lobi' en 'I Go Dey 4 U'. Op deze tracks na wordt er toch vooral de vaart ingehouden en dat past goed bij de lengte van Chale Wote, die met vijfenvijftig minuten een tikje aan de lange kant is.

Veel teksten gaan over saamhorigheid, het overbruggen van verschillen en positiviteit. Dat soort thema’s voelen vaak als open deuren, maar in dit genre zijn de lyrics toch een beetje ondergeschikt aan de muziek, wat ook tot uiting komt door het feit dat de teksten veelal kort zijn en snel weer plaatsmaken voor de instrumenten. Wat hierbij goed is, is dat de ritmes nooit te ingewikkeld worden en vrijwel overal een vierkwartsmaat blijven. Hierdoor is het ondanks de complexiteit van arrangementen ‘makkelijk’ te beluisteren. De taal van de nummers varieert tussen het Ga, het Engels of een combinatie daarvan, dus voor de taalliefhebbers is er genoeg achtergrond op te zoeken wanneer deze schijf op de platenspeler ligt. Als er zout op de spreekwoordelijke slak gelegd moet worden, is het enige minpuntje dat de nummers af en toe wat lastig van elkaar te onderscheiden zijn, maar dat zou ook uitgelegd kunnen worden als een duidelijke en kenmerkende stijl van de band.

Chale Wote wordt afgesloten met een live-opname van 'You Dey Feel The Vibe', waarop goed te horen is waarom Fra! de ideale band is voor een warme zondagmiddag op een festival.
Recensent:Gijsbert Ambachtsheer Artiest:FRA! Label:Xango Music
Tiwiza