RECENSIE: Bholoja - Imphilo

Bholoja
recensie cijfer 2024-09-29 Zanger Bholoja komt uit Swaziland. De zanger is een rijzende ster die binnen de wereldmuziek aandacht vraagt voor de cultuur en muziek van het kleine koninkrijk. Op IMPHILO klinkt dat vooral door in de ongrijpbare teksten. De muziek en begeleiding komt het dichtst in de buurt van de akoestische soul in de stijl van Amos Lee, Van Morrison en Paul Simon. Ondanks dat hij al aardig wat jaren meedraait, met inmiddels drie albums met zogenaamde Swazi Soul, heeft de zanger Nederland nog nooit bezocht. Het toonaangevende Womex-festival heeft Bholoja wel al in het vizier.

Albumopener ‘Socalile’ heeft een lekker kabbelend ritme. Qua zang kabbelt Bholoja eerst lekker rustig mee om daarna toch nog stevig vocaal uit te halen. Aan het einde klinkt nog een mooie elektrische gitaarsolo. Op ‘Kusele Kancane’ klinken daarna wat steviger de Afrikaanse ritmes. Ook tijdens andere liedjes bouwt Bholoja langzaam op om uiteindelijk te eindigen met een net iets meer swingend Afrikaans ritme, bijvoorbeeld tijdens het wonderschone ‘Kwentiwa Yini’. In het Engels zingt hij tijdens ‘Don’t Worry’ bezwerende teksten om tot rust te komen. Met opnieuw een hoogtepunt voor een zachte elektrische gitaar.

Bholoja brengt met IMPHILO zijn Swazi Soul op een mooie manier. Het is prachtige folk. De zanger brengt rustige liedjes en neemt daar ook zijn tijd voor. Ze zijn sterk dankzij de ingetogen begeleiding. De meeste nummers op IMPHILO klokken meer dan vijf minuten, met uitschieters naar de negen minuten. Van de bekende Afrikaanse artiesten doet Bholoja nog het meeste aan Habib Koité en de Senegalese Cheikh Lo denken. De Afrikaanse zang van Bholoja gaat goed samen met de folk, soul en jazz. Een mooi album dat hopelijk als basis dient om Bholoja snel een keer in Nederland uit te nodigen.
Recensent:Karst Jaarsma Artiest:Bholoja Label:Xango Music
Tiwiza

Tiwiza - AmenzuDe sound en nieuwe plaat van Tiwiza is een mix van Berberse rockritmes vol...