RECENSIE: Tiwiza - Amenzu

Tiwiza
recensie cijfer 2024-07-19 De sound en nieuwe plaat van Tiwiza is een mix van Berberse rockritmes vol rebellie en vintage rock'n'roll spirit uit de jaren ’70. Tiwiza betekent in het berbers solidariteit. De band komt uit Toulouse, Frankrijk waar veel Algerijnen wonen. Gevlucht voor het islam terrorisme in Algerije kwam zanger Sofiane Belaïd in Frankrijk terecht.
Onder leiding van de zanger Sofiane Belaïd creëert de band Tiwiza een eigen, persoonlijke sound, waarbij vintage indierock uit de jaren ‘70 wordt gecombineerd met Noord-Afrikaanse melodieën. In 2019 was er een eerste EP met de titel Tanekra Tura bestaande uit vier nummers. Het heeft even geduurd om tot een volledige plaat te komen, maar met de release van Amenzu is het dan toch zover.

Luisteren naar de teksten zal velen niet lukken door de taalbarrière. De teksten zijn geschreven in Kabyle, de taal van de Berbers. Bij de populaire band Altin Gun is dat geen probleem omdat dit bij de sound en sfeer hoort van de band. Bij rock en indie is dat wat lastiger. De sound klinkt oosters door de zang van Sofiane Belaïd, maar de instrumentatie van de songs kent geen oosterse invloeden. Het blijf straight rock en indie. De gitaren staan centraal. De band gebruikt twee gitaristen zodat variatie in het spel blijft. ‘Taferka’ is een mooie popsong die blijft hangen. Het vervolg ‘Tilawin’ is wat steviger. In ‘Ay Adrar Inu’ komt door een a capella begin de oosterse Berber sound het sterkst naar voren. We horen in totaal tien songs die vooral puntig zijn door het gitaarspel.

Tiwiza laat met debuutalbum Amenzu horen een lightversie te zijn van indierock, die afwijkt door de sterke Berberse zangaccenten.
Recensent:René Obdeijn Artiest:Tiwiza Label:Xango Music
ZOJ