RECENSIE: ZOJ - Fil O Fenjoon

ZOJ
recensie cijfer 2024-07-20 Zoj is een paar dat elkaar heeft gevonden in de liefde voor muziek. De naam Zoj betekent duo in het Farsi. De Australische band bestaat uit Gelareh Pour (zang, Kamancheh en Qheychak Alto) en Brian O’Dwyer (Drums). De Kamancheh is een strijkinstrument met een lange hals dat met name populair is in het Armeense hoogland, Iran en Centraal-Azië. De Ghaychak of Gheychak (Perzisch:) is een strijkluit die wordt gebruikt in Iran, Afghanistan, Pakistan en Tadzjikistan. Deze instrumenten geven het album sfeer en een sound die het een uniek album maken. Iran is de connectie met de muzikante Gelareh Pour. Ze zingt in het Farsi of te wel de Iraanse taal. Zoj ondersteunt de strijd van vrouwen tegen hun onderdrukking in Iran. Het nummer ‘Hangman’ en ‘The Gods Of Rainbows’ gaan over deze strijd. De plaat Fil O Fenjoon waarop bovenstaande nummers te vinden zijn, is live opgenomen waar sinds 2021 aan is gewerkt en het resultaat is van tien jaar ontwikkeling.

Gelukkig zit er een vertaling van de teksten bij, zodat het Iraans te volgen is. Toch staat de muziek meer centraal dan de zang. 67 minuten duren de acht nummers en het heeft een oosterse sfeer door de gebruikte instrumenten en de klagende zang. Het is een zeer aangename bezwerend hypnotiserende trip door de oosterse wereld. Het gaat om de sfeer en die sfeer is rustig, sereen maar ook af en toe dreigend en spannend. De muziek is te typeren als Sigur Rós goes oosters. Nog meer raakvlakken zijn er met Lisa Gerrard en Dead Can Dance. Ook Dead Can Dance nam al eens een ‘Persian Love Song’ op. Niet zo vreemd eigenlijk want Dead Can Dance komt ook uit Australië.

Gelareh en Brian kunnen niet ontkennen dat hun grote inspiratiebron Dead Can Dance is. Dit alles levert een prachtig indrukwekkend album die een verrijking is voor ieders platencollectie. Het is een uurtje vakantie in de oosterse wereld waarbij de Kamancheh en Qheychemak je betoveren.
Recensent:René Obdeijn Artiest:ZOJ Label:Xango Music
Cover El Perro Del Mar - Big Anonymous

El Perro Del Mar - Big AnonymousDe Zweedse singer-songwriter Sarah Assbring brengt al sinds 2006 albums uit...