RECENSIE: Aesop Rock - Integrated Tech Solutions

Aesop
recensie cijfer 2024-07-22 Verwar Aesop Rock! niet met A$AP Rocky; de New Yorker Ian Matthias Bavitz gaat al ruim vijfentwintig jaar mee. Hij was een van de belangrijkste hiphoppers die in de late jaren negentig doorbrak. Hij ontwikkelde zichzelf al snel tot een unieke verhalenverteller, die de Engelse taal naar zijn eigen hand zette. Zijn stijl maakte hem uniek, al was deze lang niet voor iedereen te volgen. Velen haakten af wanneer zij zijn verwijzingen niet konden ontcijferen of zijn surrealistische gedachtewereld niet begrepen. Het moet gezegd: ook op zijn laatste album wordt je gebombardeerd met heel veel woorden uit een deels zelfgecreëerde vocabulaire.

Integrated Tech Solutions laat zich in eerste instantie beluisteren als een conceptalbum. De opener legt direct de titel uit: “ITS is a system of lifestyle and industry applications designed to curate a desired multi-experience/Using a unique hybrid of machine-learning and on-site scrum sessions our specialists have redefined tech-centric problem-solving” . Je hebt al snel door dat hij de draak steekt met de huidige coach-cultuur en hoe wij ons laten leiden door techniek. Op ‘Mindful Solutionism’ komt hij erop terug: “We can not be trusted with the stuff that we come up with/ The machinery could eat us, we just really just love our buttons”.

Ook onze consumptiemaatschappij krijgt de volle laag. Op het rustig vloeiende ‘Time Moves Differently Here’ geeft Aesop Rock er zijn eigen draai aan: “Double-triple Texas angus steakinator waffle sticks / Crispy ranch and activated maple eggroll taco twists / Panko-crusted flaming gator honey mango lava ribs / Make that shit a combo and do not forget the condiments.” Zo… als dat geen mondvol is.

Hij geeft de luistaar daarnaast een kijkje in zijn privéleven. Dat is soms grappig, zeker wanneer hij zijn ontmoeting met Mr T. herinnert. Op ‘100 Feet Tall’ haalt hij diens one-liners aan: “No fools no suckers / Be good to your mother / No dummies, no punks / I pity every last one”. Hij kan ook gevoelig zijn, zeker wanneer hij zijn tijd bij oma aan de hand van reuk terugroept (“You could smell the cigarettes through the door/Potpourri on the shelf”. Op ‘Loving Curfew’ deelt hij met ons zijn liefde voor het nachtleven in een duet met Billy Woods. Daar waar hij de romantiek ziet (”A world flushed from the brush pen of Kim Jung Gi swirling/Junkyard tires and loveseats/And house pets all swept up in the one beast, I love y'all”) ziet Woods een andere werkelijkheid ( “Shadows move in a deep smile, rows of redundant teeth/…/Street lamps is buoys in oceans of black”).

Het is ook de muziek die het album levend houdt. De waanzinnige bas op ‘Pigeonometry’; de jazz op ‘By The River’; het lichthartige ‘On Failure’ met zijn haast kinderlijke ritme, zorgen ervoor dat je vergeet dat het album een ruim uur duurt. De samenwerking met Hanni El Khatib, Rob Sonic, Nikki Jean en Lealani Teano werpt dan ook zijn vruchten af: Aesop Rocky telt nog altijd mee in de hard concurrerende hiphopwereld. Sterker nog: hij regeert als vanouds.
Recensent:Hendrik Goos Artiest:Aesop Rock Label:Rhymesayers Entertainment
Cover Beirut - Hadsel

Beirut - HadselWie bekend is met de Amerikaanse band Beirut zal op het zesde album Hadsel...

Cover Torres - What An Enormous Room

Torres - What An Enormous Room Torres lijkt het geluk gevonden te hebben. Na romantische avances op...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT