RECENSIE: Bas Jan - Back To The Swamp

Bas Jan
recensie cijfer 2024-09-26 Best wel een aparte naam voor een band ; Bas Jan, waarbij je ogenblikkelijk denkt aan de naam van een Nederlandse singer-songwriter. Niet is minder waar, Bas Jan komt gewoon uit Londen en heeft zich vernoemd naar de Nederlandse kunstenaar Bas Jan Ader, een conceptueel kunstenaar die in 1975 tijdens een reis met zijn zeilboot ergens op de Atlantische oceaan vermist raakte. Zijn boot werd gevonden, maar van de 33-jarige Bas Jan Ader werd nooit meer wat vernomen.

Bas Jan draait vooral om songschrijver, multi-instrumentalist en zangeres Serafina Steer. Zij wordt op Back To The Swamp bijgestaan door Emma Smith (bas, viool, zang) en Rachel Horwood (drums, zang).

Bas Jan bracht in 2017 haar eerste EP uit waarna in 2018 haar eerste full length onder de titel Yes I Jan volgde. De postpunk op deze plaat kreeg louter goede kritieken te verwerken. Op Back To The Swamp is de hoeveelheid postpunk wat verminderd en is het geluid ietsje gladder en elektronischer geworden, maar dat wil niet zeggen dat dit per definitie slechter is geworden, zeker niet. Back To The Swamp is een zeer goed verteerbaar en soms spannend werkstukje geworden dat een vleugje postpunk combineert met pop, jazz en triphop. De zachte stem van Steer past hier goed bij.

De opener ‘At The Counter’ is door het frivole vioolmotiefje niet meer uit je geheugen te rammen en de overgang naar de dromerige stukjes maken het direct een van de hoogtepunten van het album. Met Tracks als ‘No More Swamp’ en ‘Ding Dong’ vindt Bas Jan aansluiting bij de geluiden uit de jaren tachtig, waarbij we dan vooral denken aan alternatieve elektro bands als New Order en Depeche Mode.

Halverwege vinden we een track met de naam ‘Margaret Calvert Drives Out’ dat door het gedistingeerde, jazzy triphopkarakter en de deels gesproken teksten erg sterk aan iets van Saint Etienne doet denken. Werkelijk een bloedmooie track. Ook het uptempo swingende ‘Singing Bar’ valt op als een van de betere tracks op het album.

Back To The Swamp zal geen groot publiek aanspreken. Daarvoor is Serafina Steer en haar Bas Jan teveel in de underground aan het opereren. Maar het neemt niet weg dat er op Back To The Swamp een paar pareltjes te vinden zijn en deze mooie plaat een constant hoog niveau haalt.
Recensent:Jan Didden Artiest:Bas Jan Label:Fire Records
Cover Jane Weaver - Love In Constant Spectacle

Jane Weaver - Love In Constant Spectacle Jane Weaver loopt al weer een tijdje mee. De inmiddels 52-jarige zangeres...