RECENSIE: Molly Lewis - On The Lips

Molly
recensie cijfer 2024-12-09 Slechts weinig kinderen zullen er ooit van gedroomd hebben om met fluiten uiteindelijk een serieuze muziekcarrière te kunnen aanvangen. Zo niet Molly Lewis die eerder dit jaar haar allereerste volledige album On The Lips uitbracht. De in Los Angeles woonachtige, maar in Australië geboren muzikante kon als kind eerder fluiten dan praten. Hoewel zij door haar ouders op creatief gebied altijd enorm werd gestimuleerd en aangemoedigd om haar hart te volgen, wordt er tegenwoordig toch nog regelmatig voorzichtig geïnformeerd of alles goed gaat en of de rekeningen nog wel betaald kunnen worden. Ze zijn nog altijd verbaasd over de bijzondere levensloop van hun eigenzinnige dochter die zij ooit een DVD gaven, Pucker Up: The Fine Art Of Whistling over de jaarlijkse Wereldkampioenschappen Kunstfluiten in Louisburg, North Carolina. De jonge Lewis raakte van enthousiasme het spoor volledig bijster na het zien van deze documentaire waarin verschillende deelnemers werden gevolgd, waaronder de Nederlander Geert Chartrou die maar liefst drie keer de eerste prijs in ontvangst mocht nemen voor dit officiële kampioenschap. De 14-jarige wist nu zeker dat zij niets liever wilde dan in zijn voetsporen te treden. Al snel volgden optredens voor een publiek dat haar, nadat ze was uitgefloten, beloonde met een staande ovatie.

Inmiddels zijn er enkele EP's verschenen en heeft Lewis samengewerkt met grote namen als Jackson Browne en Dr. Dre. Ook op de soundtrack van de wereldwijd succesvolle film Barbie heeft ze enkele bijdragen geleverd. Hoog tijd dus voor een eerste volwaardige verzameling onder eigen naam. Bij een eerste beluistering is het toch even wennen wanneer de hoofdrol wordt vertolkt door iemand die de nummers hoofdzakelijk ten gehore brengt met haar 'blote lippen'. Fluitfragmenten zijn er altijd al geweest in de geschiedenis van de muziek, Elvis Presley, Guns 'N Roses, Monty Python, Triggerfinger en zelfs The Scorpions kleurden hun muziek ooit in met het betere lippenwerk maar dit is iets geheel anders.

Op de inlay van de fysieke geluidsdrager is een instructie bijgevoegd hoe deze muziek het best beluisterd kan worden. Zo wordt er advies gegeven over de juiste verlichting en is het raadzaam om de muziek soms met de ogen gesloten te ervaren. Een fijn gesprekje met vrienden behoort tot de mogelijkheden, het geluid van kristallen glaswerk kan perfect als percussie-instrument dienen, en het wordt zelfs aanbevolen om er samen met je geliefde, en indien mogelijk volledig naakt, van te genieten.

Begeleid door een kalm muzikaal intro klinkt een sensuele stem waarin zij zichzelf voorstelt: "Good evening, Thank You for listening, My name is Molly Lewis, And tonight I'll be whistling". Vervolgens wordt de luisteraar bij de hand genomen in de wereld van Molly Lewis, die zijzelf 'Molly's Café' noemt. Het materiaal is voornamelijk zelf geschreven, met uitzondering van 'The Crying Game', een populair liedje uit de jaren zestig, en laat zich omschrijven als cocktailparty-, lounge- of late-night-muziek, dat vijftig of zestig jaar geleden opgenomen had kunnen worden, en waarin zowel klassieke als jazzy invloeden te bespeuren zijn.
Molly Lewis heeft een album uitgebracht om heerlijk bij te ontspannen en dat is in hectische tijden als deze een absolute noodzaak. On The Lips is echt een beetje vreemd, maar stiekem ook best lekker.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:Molly Lewis Label:Jagjaguwar
Cover Jane Weaver - Love In Constant Spectacle

Jane Weaver - Love In Constant Spectacle Jane Weaver loopt al weer een tijdje mee. De inmiddels 52-jarige zangeres...

Cover Bas Jan - Back To The Swamp

Bas Jan - Back To The Swamp Best wel een aparte naam voor een band ; Bas Jan , waarbij je ogenblikkelijk...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT