RECENSIE: EXA - Left In Shards

EXA
recensie cijfer 2024-07-22 Mooie lovende woorden in de biografie van Exa. Deze thrashmetalband behoort volgens de bio tot de nieuwste generatie van Duitse thrashmetal en kan ook met niets of niemand vergeleken worden, en brengt volgens de schrijver ook nog een eigen unieke stijl. Dat in metalland alles al eens is gedaan is de beste man of vrouw blijkbaar volkomen ontgaan.

Ook het in 2016 opgerichte Exa laat op haar tweede album Left In Shards eigenlijk niets nieuws horen, al maken de heren ons duidelijk dat ze wel degelijk uit het goede metal-hout gesneden zijn. De toegankelijke Thrashmetal staat met een been in de oude traditie, maar heeft zo hier en daar wel een lekker modern en eigengereid randje.

Om toch nog wat vergelijkingen te maken kunnen we altijd wel namen als Slayer, Kreator, Exodus of Sepultura opvoeren en die invloeden hoor je dan ook altijd wel ergens in meer of minder mate langskomen. De toevoegingen van samples hier en daar zorgen voor het moderne tintje en ook de productie mag er, zeker voor een in eigen beheer opgenomen schijfje, wel degelijk zijn.

De zang van Tom Tschernig is, wat je mag verwachten bij een thrashmetal plaat, lekker rauw en hij klinkt soms zeker een beetje Tom Araya-achtig, alleen wat minder overtuigend dan. De riffs van de heren Tom Tschernig en Johannes Lortz zijn uitstekend en de mannen soleren er soms ook vlijtig op los. Dat de songs soms onderling enigszins uitwisselbaar zijn is te verwachten. Om in dit genre nog op te vallen moet je wel over uitzonderlijke schrijverstalenten beschikken.

Desalniettemin is een song als ‘Mindfree’ dan wel weer redelijk opvallend doordat het een lekkere swingende groove en een fijne riff bevat. Wat dan weer afbreuk doet aan het album is het stukje gelal van een soort dronken zeeman in ‘Under His Eye’. Het heeft ongetwijfeld een doel gediend, maar het klikt best vreemd. Het zijn wat plussen en minnen van een album dat een ruime voldoende scoort. Niet opvallend binnen het grote aanbod, maar de moeite waard om eens te proberen.
Recensent:Jan Didden Artiest:EXA Label:Eigen Beheer
Cover BJ Baartmans - Ghostwriter

BJ Baartmans - GhostwriterBart-Jan Baartmans, beter bekend als BJ Baartmans is onze eigen...