RECENSIE: BJ Baartmans - Ghostwriter

Baartmans
recensie cijfer 2024-06-05 Bart-Jan Baartmans, beter bekend als BJ Baartmans is onze eigen polder-Americana artiest. De 58-jarige singer-songwriter heeft al een heel leven als muzikant achter de rug. Hij participeerde in diverse bands en projecten en maakte in het verleden zowel Nederlandstalige, als Engelstalige liedjes. Ghostwriter is een Engelstalig album waarop hij zijn voorliefde voor Americana, country en southern rock botviert. De dertien liedjes op Ghostwriter kleuren netjes binnen de lijntjes van de genoemde genres. Uiteraard horen we dan ook pedal steel guitar, slide-guitar en niet te vergeten de Wurlitzer. Allemaal om het authentiek Amerikaans te laten klinken. Het is alleen het accent van Baartmans dat verraadt dat hij uit de Hollandse klei is getrokken.

Een redelijk tot goede songschrijver, zo kan Baartmans wel omschreven worden, maar omdat het allemaal wel erg netjes binnen de lijntjes kleurt begint de aandacht halverwege wel iets te verslappen, zo eerlijk moeten we wel zijn. Daarbij is het country gehalte, zoals in ‘Old Habits Die Hard’ voor ondergetekende soms wat te veel van het goede. Gelukkig komt het southern rock gedeelte ook af en toe nog om de hoek kijken in ‘In You Only’, ‘Zen Master’ en tegen het einde ‘Bootleg Companion’ dat je even lekker wakker schudt en in het begin van ‘Chasing Dreams’ denk je even in ‘New Kid In Town’ van The Eagles te zijn beland.

De stem van Baartmans is uitermate geschikt voor dit soort muziek. Zijn licht hese voordracht ligt zeker prettig in het gehoor. Ghostwriter is mede daardoor zeker een genietbaar album geworden dat soms wel wat laidback overkomt. Het had allemaal nog wel wat spannender gemogen en lang niet alles beklijft even goed, maar zo op de achtergrond zal het zeker niet storen, al is dat natuurlijk ook wel weer een dodelijke kwalificatie. Niet rot bedoeld, maar het is deze indruk die Ghostwriter achterlaat.
Recensent:Jan Didden Artiest:BJ Baartmans Label:Continental Record Services
Cover Duffhues - Warlock Enemy

Duffhues - Warlock EnemyNiels Duffhues is een constante factor in het singer-songwriterwereldje....