RECENSIE: Duffhues - Warlock Enemy

Duffhues
recensie cijfer 2024-06-09 Niels Duffhues is een constante factor in het singer-songwriterwereldje. Onder de naam Duffhues brengt de Brabantse troubadour, als we goed tellen, zijn tiende album al weer uit. Wie het werk van Duffhues volgt zal merken dat ook Warlock Enemy niets nieuws brengt. Dat wil niet zeggen dat Warlock Enemy een overbodige plaat is geworden. Allereerst maakt Duffhues de muziek voornamelijk voor hemzelf en als er dan ook nog mensen naar luisteren is dat ook nog mooi meegenomen. Hij kan op deze manier zijn gedachten mooi van zich afschrijven.

Dat schrijven, spelen en opnemen deed hij in een bunker waar het niet warmer was dan dertien graden, waarbij hij het als een uitdaging zag om het album in een zo oncomfortabel mogelijke setting op te nemen. Vanzelfsprekend heeft Duffhues ook nu alles weer zelf gedaan en zijn de songs minimalistisch met alleen een gitaar en zijn donkerbruine stem, waarbij hij geregeld aan troubadours als Johnny Cash, Leonard Cohen en vooral Nick Cave doet denken.

De teksten van Duffhues zijn regelmatig bespiegelingen uit zijn eigen leven, zoals in het dreigend klinkende ‘Doorbel’, waarin de irritatie wordt verwoord wanneer er iemand aan de deur iets komt verkopen terwijl je aan het koken bent of wanneer je je niet lekker voelt. Dat daarbij diegene aan de deur ook nog eens de onfrisse bedoeling heeft zichzelf te verrijken onder het mom van het goede doel, maakt Niels toch wat bozig. Maar ook ‘Farm Cleaner’ dat gebaseerd is op zijn jeugd waar hij op een boerderij werkte is enigszins autobiografisch. Vaak ook zijn de teksten korte, soms absurdistische verhaaltjes, soms wat cryptisch, maar toch ook altijd weer gebaseerd op zijn eigen waarnemingen.

Het album sluit, na een stilte van dertig seconden, af met twee zogenaamde ’hidden’ tracks. warlock Enemy is wederom een album waarop Duffhues laat horen geen alledaagse singer-songwriter te zijn. Zijn vaak duistere hersenspinsels kunnen een wat onbehaaglijk gevoel geven. De liefhebbers van zijn muziek zullen ook niet verrast zijn door wat ze te horen krijgen. Op naar album nummer elf.
Recensent:Jan Didden Artiest:Duffhues Label:Harvest
Cover Mark Lotterman - Stedentrip

Mark Lotterman - StedentripDe Rotterdamse singer-songwriter Mark Lotterman heeft voor het eerst...