RECENSIE: Habitants - Alma

Alma
recensie cijfer 2024-06-10 The Gathering oprichter René Rutten vormt samen met zangeres Anne van Den Hoogen de indieband Habitants. Hun Alma vertelt het verhaal van een vrouw die worstelt met de complexiteit van het leven. Opener ‘Highways’ is een nummer om te verkennen waar de plaat naar toe gaat en vanaf het tweede nummer ‘Youth’ zit je in de groef van de plaat. De bas van Mirte Heutmekers en de vocalen van Anne geven een dromerige atmosferische sound met een lekkere uptempo beat. De vocalen van Anne en de gitaarsound doen enigszins Siouxie & The Banshees achtig aan.

‘Future you’ is een single kandidaat. Met ingetogen zang, lekkere gitaarlijnen, fraaie ondersteunende keys is dat een nummer waarbij er spanning en dreiging in de song zit, zonder dat het uit de bocht vliegt, terwijl je dat eigenlijk wel voelt aankomen dat het nummer even lekker los zal gaan. Maar telkens blijft het bij teasen.

‘Cod Fishing’ heeft zeer mooie gitaarakkoorden die subtiel en ondersteunend aan de sound zijn. Een nummer dat met spanning wordt opgebouwd door de etherische stem van Anne en de reverb gitaren. ‘The Waiting Room’ heeft een lekkere rustige lange aanloop voordat de stem en de gitaren je weer betoveren. Een nummer dat over het zoeken naar liefde gaat die je niet gaat vinden als je in de waiting room blijft. Trek er op uit en stel je kwetsbaar op dan komt het vast goed.

Titelsong ‘Alma’ is het langste nummer en heeft al het voorgaande in zich. Je zit dan al helemaal gevangen in de sfeer van het album en je wilt daarin blijven. Het maakt van Alma een coherent album dat lekker weg luistert door de flow. Een album dat niet tegendraads is maar je lekker op sleeptouw neemt naar donkere sferen en hemelse vocalen.

Habitants weet op Alma in elk nummer spanning op te bouwen door de vocalen van Anne en de lekkere lichte, subtiele gitaarpartijen, ondersteunt met This Mortal Coil/Cocteau Twins achtige sfeerrijke sound escapades. Het album vliegt nergens uit de bocht en heerlijk subtiel, waardoor er een heerlijke spanning in de nummers zit. Het mooie is dat de band uit Nederland komt en dus ongetwijfeld ook live te bewonderen zal zijn. Habitants zorgt er met Alma voor dat er weer een band getagd moet worden om te volgen. Zeker voor de dromers onder ons die van atmosferische gitaren en zangpartijen houden.
Recensent:René Obdeijn Artiest:Habitants Label:Psychonaut Records
Dean

Harrison Dean - Living On Cruise Control “Cruise control never too hard and never too slow on cruise control” zingt...