RECENSIE: The Tibbs - Keep It To Yourself

Tibbs
recensie cijfer 2024-11-29 Eerder dit jaar verscheen Keep It To Yourself, van The Tibbs die daarmee album nummer drie afleverden. Na een eerdere wijziging in de bezetting is het de tweede keer dat we zangeres Roxanne Hartog aantreffen als wervelend boegbeeld van het vintage soulcombo. Liet zij op het voorgaande Another Shot Fired al horen zich behoorlijk comfortabel te voelen tussen de ervaren mannen in dit swingende en stijlvolle gezelschap, tijdens het opgewekte ‘Ain’t It Funny’, dat als eerste single werd gepresenteerd, bewijst de charmante frontvrouw zelfs tot de betere zangeressen van Nederland te behoren. Daarmee kun je dus mooi voor de dag komen in de diverse Europese landen waar The Tibbs al eerder zijn opgemerkt. In Frankrijk, Duitsland en Spanje zijn eerder goede contacten gelegd die ook voor de toekomst van pas kunnen komen, maar in Nederland is bovengenoemde single al eens tot 'Smulschijf' gebombardeerd op Radio 538, terwijl Leo Blokhuis op NPO 2 persoonlijk als lijstduwer optrad om de plaat in de 'Verrukkelijke 15' omhoog te krijgen.

Het vertrouwen in The Tibbs komt niet helemaal uit de lucht vallen. De voorgaande albums lieten namelijk al doorschemeren dat de band niet alleen over veel muzikale diversiteit en kwaliteiten beschikt, maar dat de muziek ook met veel zorg en liefde tot stand komt. Zo is er ook op Keep It To Yourself helemaal niets aan het toeval overgelaten, zoals blijkt uit een aantal sterke eigen composities en de alleraardigste, ver-soulde bewerking van ‘Rosie’, een bescheiden culthit uit 1992, dat afkomstig is van Claw Boys Claw. Het gevoel, de passie, de toewijding en sfeer waarin alles tot stand kwam, de productie van Paul Willemsen, degene die al eens eerder achter de knoppen zat bij Michelle David, en wederom de medewerking van Bob Ohlsson uit Nashville, een deskundige op het gebied van Motown-klanken die ooit als engineer bemoeide met het geluid van Stevie Wonder en Marvin Gaye, blijken in dit geval van onschatbare waarde. De mix van gitaar, koper- en toetsenwerk, bas, drums en uiteraard die geweldige vocalen, klinken bijzonder authentiek, zoals je deze muziek zo graag hoort, maar tegenwoordig nog zelden meemaakt.

Hoewel muzikaal graag achterom wordt gekeken naar de hoogtijdagen van de Northern Soul, Motown, 70's funk en zelfs de ska-periode zoals de titeltrack laat horen, zijn het de eigentijdse teksten die het tijdperk verraden waarin het album is gerealiseerd. De hoeveelheid aan stijlen en de overtuigende wijze waarop dit alles tot stand is gekomen maken dat met Keep It To Yourself grote stappen zijn gemaakt, waarmee The Tibbs bovendien bewijzen tot de allerleukste bands van Nederland te behoren.
Recensent:Jeroen Bakker Artiest:The Tibbs Label:Sonic Rendezvous
Cover Michael Baird - Resonance Vibration Frequencies

Michael Baird - Resonance Vibration FrequenciesKun je muziek maken van trillende metalen voorwerpen? En zo ja, hoe verwerk...

Cover Danielle Nicole - The Love You Bleed

Danielle Nicole - The Love You Bleed Danielle Nicole is een terecht zevenvoudig winnares van de Blues Music...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT