RECENSIE: Lone Justice - Viva Lone Justice

Viva
recensie cijfer 2025-03-06 De band Lone Justice is een hidden gem uit de jaren tachtig. Geleid door zangeres Maria McKee - ook bekend van de solohit ‘Show mMe Heaven’ - brachten ze twee albums uit. Daarop waren ook Benmont Tench, Mike Campbell (beiden Heartbreakers van Tom Petty) en Little Steven te horen. Mede door hun betrokkenheid was het een vertrouwd geluid, maar uniek door de stem van McKee. In haar zang klonk een jeugdigheid waar de rem vanaf was gehaald; in de positieve zin van het woord. Na veertig jaar is er nieuw oud materiaal in de vorm van Viva Lone Justice. Maria McKee heeft aangegeven dat er geen nieuwe muziek en tour zullen komen. Het nieuwe zit hem in de overdubs die gemaakt zijn om het oude materiaal de afwerking te geven die het verdient, en om de productie eigentijds te doen klinken. Bassist Marvin Etzioni maakte in een interview met Variety de vergelijking met Phil Spector die op zijn eigen manier aan de slag ging met opnames van The Beatles.

Op deze plaat is een mix te horen van covers en eigen werk. De nieuwe bewerking van oud materiaal varieert van bands als MC5 en The Undertones tot Dolly Parton. Haar ‘I Will Always Love You’ zal nooit helemaal loskomen van de wereldwijde klapper die Whitney Houston er van maakte. De versie van Lone Justice blijft veel dichter bij het origineel en is een verademing in vergelijking met de bombast van Houston.

De sfeer is die van een countryfeest op een vrijdagavond in het zuiden van de Verenigde Staten. Je ziet een band voor je die de hele avond speelt en waar mensen in en uit kunnen stromen op een geïmproviseerde dansvloer. Hoewel het niet ieders kop thee zal zijn, is het neerzetten van zo’n beeld erg knap.

‘Teenage Kicks’ is met distorted gitaren een kleine uitzondering op de plaat. Hier komt de zang van McKee tot zijn recht. Hier is mooi een gevecht te horen van een zangeres die boven het geweld van de rest van de band probeert uit te komen, zonder dat het als een ongelijke strijd aanvoelt. Mooi detail is overigens dat Undertones-zanger Feargal Sharkey’s wereldhit ‘A Good Heart’, geschreven is door McKee. Onvervalste boogiewoogie is er te horen op ‘Sister Anne’. Een bewijs dat een track zonder drums moeiteloos de pan uit kan swingen. Het nummer heeft ook nog eens een zeer ongewoon eind met een blazersensemble, dat aanvoelt als een saluut aan de luisteraar.

De productie van Viva Lone Justice voelt tijdloos aan en stijgt zeker uit boven het niveau van veel langspelers met een verzameling van oude demo’s en ongebruikte opnames. Muzikaal gezien is het allemaal behoorlijk rechtdoor, maar het doet nergens saai aan. De duur van negenentwintig minuten is weliswaar aan de korte kant, maar het zorgt er ook weer voor dat je al aan de derde luisterbeurt begonnen bent, zonder dat je het door hebt.
Recensent:Gijsbert Ambachtsheer Artiest:Lone Justice Label:Fire Records
Suki

Suki Waterhouse - Memoir Of A Sparklemuffin Memoir Of A Sparklemuffin is inmiddels alweer de tweede plaat van Suki...

Cover Current Joys - East My Love

Current Joys - East My Love Singer-songwriter Nick Rattigan timmert al heel wat jaartjes aan de weg onder...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT