RECENSIE: Benedict October - And Then The Ocean

October
recensie cijfer 2025-03-11 Filmmaker, muzikant, songwriter, wat is Martijn Smits eigenlijk niet? Onder het alter ego Benedict October weet Smits alle drie te combineren en is het categoriseren overbodig geworden. Met zijn debuutalbum uit 2020 wist Smits al een goede indruk te wekken. De plaat kreeg helaas niet de verdiende aandacht door de Corona-pandemie. Aan de kwaliteit van You Can Tell Me Nothing That I Should heeft het niet gelegen. Advies van de critici was destijds wel om een meer eigen geluid te vormen in de toekomst. Smits liet zijn liefde voor The National duidelijk doorklinken op zijn debuut. Uiteindelijk dook (toen nog) Benedict de kelder in, voegde ‘October’ toe aan zijn artiestennaam, en kwam terug met een super persoonlijke plaat waar hij zijn ziel en zaligheid op te horen is.

In eerste instantie zou And Then The Ocean een fictief verhaal vertellen over liefde na de dood. Door het overlijden van Smits zijn vader in het najaar van 2020 kwam het thema erg dichtbij en werd dit tweede album persoonlijker dan vooraf verwacht. Er heeft echter wel altijd een hang naar het onderwerp gezeten, Smits werd slachtoffer van zinloos geweld op zijn zeventiende en kwam hierdoor zelf dicht bij de dood. Het veroorzaakte een trauma dat hij levenslang bij zich draagt, maar dat hij ook wist te verwerken in zijn muziek. And Then The Ocean is niet per se een gemakkelijk album geworden, maar het staat wel vol pareltjes. Benedict October zingt vertellend en zijn verhaal wordt muzikaal glansrijk omlijst. Blaasinstrumenten tillen de track ‘Your Heart, My Heart’ naar grotere hoogte, polijsten hem, en zorgen er voor dat Benedict October kan shinen.

Meermaals schiet de muzikant van introvert naar extravert, en van vol bravoure naar zeer bescheiden en zelfs timide. Dit alles past bij het karakter van de tracks. Wanneer de onderwerpen dicht bij de songwriter zelf komen, houdt hij het klein. Neem bijvoorbeeld ‘Beautiful Way To Die’ waarop Smits een monoloog houdt tegen zijn overleden vader. Het contrast is groot maar aangenaam met een nummer als ‘Equally Blinded’, een samenwerking met Wolf & Moon, dat enigszins naar het geluid van de jaren tachtig neigt.

Op And Then The Ocean heeft Benedict October hoorbaar naar de critici geluisterd en is hij meer zijn eigen weg ingeslagen. Een nieuwe artiestennaam, woonplaats (Berlijn) en een (ietwat) ander geluid. Genoeg verandering ten opzichte van zijn debuutalbum. Hopelijk houdt deze man het in zijn muziek vooral persoonlijk, want als hij zijn eigen verhaal mag vertellen, komt hij het mooist uit de verf.
Recensent:Myrthe Giesen Artiest:Benedict October Label:Kroese Records
Cover NXWORRIES - Why Lawd?

NXWORRIES - Why Lawd?Anderson.Paak en Knxwledge kwamen in 2015 boven drijven als NxWorries , toen...

LAB

L.A.B. - L.A.B VI De reggae- /popformatie L.A.B. from down under (New Zealand) komt met de...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT