The Shepherd’s Dog is dus Iron And Wine’s derde album en zoals we van Beam gewend zijn, ligt de muziek ergens tussen singer-songwriter, psychedelische folk en alt-country. Nam hij zijn eerste album nog helemaal alleen op, op The Shepherd’s Dog krijgt hij hulp van een hele rits gastmuzikanten, waaronder Jim Becker (Forever Is Forgotten), Rob Burger (Tin Hat Trio) en John Katke (Deadbeats). Ook spelen Joey Burns en Paul Niehaus (beiden Calexico) mee en verzorgt Sam’s zuster Sarah Beam de achtergrondvocalen. Het album werd geproduceerd door Brian Deck, die ook voorganger Our Endless Numbered Days produceerde.
Niet alle songs op The Sepherd’s Dog zijn even sterk. Zo is opener ‘Pagan Angel And A Borrowed Car’ bijvoorbeeld niet echt goed. Hetzelfde geldt voor de bijna-titelsong ‘Wolves (Song Of The Shepherd’s Dog)’, ‘The Devil Never Sleeps’ en ‘Peace Beneath The City’. Hier tegenover staat echter een aantal songs die werkelijk prachtig zijn. ‘Carousel’ bijvoorbeeld, is een geweldig nummer. Het doet erg aan jaren 60 folk denken, maar door de vervormde stem krijgt het ook iets psychedelisch. Het nummer ‘Innocent Bones’ doet denken aan de muziek op In The Reins, de EP met Calexico. Hetzelfde geldt voor ‘Resurrection Fern’, dat een van de drie beste nummers van The Sepherd’s Dog is. De andere twee hoogtepunten zijn ‘House By The Sea’ en ‘Boy With A Coin’. Beide zijn psychedelische folksongs en met name ‘House By The Sea’ heeft een beetje aparte zanglijn.
The Shepherd’s Dog bevat een aantal werkelijk prachtige songs, maar ook een aantal wat mindere. Omdat er ook nog een paar songs op staan die gewoon goed zijn krijgt Iron And Wine van mij toch een ruime voldoende.
Thurston Moore - Trees Outside the Academy Thurston Moore : Zanger en gitarist van Sonic Youth, 49 levensjaren jong,...
Acid Soul - ... Time and Isolation Acid Soul , het zou zomaar een bandnaam uit de jaren zestig of zeventig...