Mann brengt op haar nieuwste album weer prachtig verhalende liedjes over mensen van diverse pluimage. Vaak zit er iets triests aan de personages uit haar liedjes, aangezien ze net niet het geluk uit het leven lijken te kunnen halen. Maar Mann weet de liedjes wel zo te brengen dat er hoop in doorklinkt. Luister maar eens naar de opener ‘Freeway’. Als je niet beter weet zou je nooit raden dat dit liedje over een drugsverslaafde vriend van Mann handelt die hoopt clean te worden in LA.
Het album klinkt vooral heel vertrouwd voor de Mann fans. Toch heeft de zangeres wat kleine wijzigingen ten opzichte van haar vorige albums doorgevoerd. Zo staat de gitaar wat minder centraal, en zijn veel liedjes opgehangen aan toetsen. Daarnaast wordt er op het album regelmatig gebruik gemaakt van strijkers en komen hier en daar blazers voorbij. Het geeft sommige liedjes net even een iets warmer geluid dan het oudere werk. Zeker, wanneer de Wurlitzer wordt ingezet in combinatie met strijkers, zoals op het prachtige ‘Looking for nothing’.
Echte uitschieters kent het album niet, al mogen ‘Borrowing time’ en het heerlijke pianobar duet ‘Ballantines’ niet onvermeld blijven. En is dat trouwens een opgewekte Antony (van Antony & The Johnsons) , die we daar horen in ‘Ballantines’? Hoe dan ook: Aimee Mann levert met @#%&! Smilers een prachtig album af met dertien kwalitatief hoogstaande liedjes.
Gavin DeGraw - Gavin DeGrawZijn album Chariot uit 2003 betekende meteen zijn grote doorbraak. Met een...
Aborted - Strychnine.213 Al sinds 1995 beuken de heren van het Belgische Aborted zich een weg door...