De teksten van zanger Klaas Delrue zijn meesterlijk en typisch Belgisch in hun vindingrijkheid. Soms grappig, soms treurig, maar altijd gevat. Uit ‘Manzijn’ bijvoorbeeld: ‘Je moet een man zijn om te weten hoe dat gaat/je spijsvertering af te stemmen op de vaat/Net voor de afwas moet je kakken/of je eten laten zakken/Het kan even duren voor je er weer staat.’ Of uit ‘Morgen Komt Ze Thuis’, over een man die een paar weken alleen thuis is: ‘De planten hangen moedeloos te sterven in hun pot/Twee stukken fruit zijn onherkenbaar aan elkaar gerot.’ Ja, tekstueel zit het allemaal wel goed bij de Belgen. Bovendien heeft Delrue een prettig stemgeluid – zuiver en met een zacht Vlaams accent – en zijn de vocalen in het kader van de verstaanbaarheid duidelijk naar voren gemixt.
De muzikale invulling is kleurrijk, maar tegelijkertijd veilig en slechts heel af en toe verrassend. Dat is eigenlijk ook nergens voor nodig, want de liedjes van Yevgueni zijn overduidelijk als luisterliedjes bedoeld. Experimenten of overdadige arrangementen zouden alleen maar afleiden. De Belgen houden het liever sober en zakelijk. ‘Manzijn’ is muzikaal gezien het uitbundigst (met elektrische gitaar, Wurlitzer en Hammond) en meteen één van de betere nummers op het album. Ook het tragikomische ‘Tita Tovenaar’ en het eerder genoemde ‘Morgen Komt Ze Thuis’ zijn goed te verhapstukken door hun eenvoud en Delrues tekstuele acrobatiek. Tel daarbij op dat Aan De Arbeid geen echte uitglijders kent en je hebt je conclusie: leuke band, leuk album.
Various - Ontzettend Leiden 2008Na een succesvol festival ‘Ontzettend Leiden 2007’ met bijpassende cd ,...
De Dijk - Brussel De Dijk is één der vaandeldragers van de nederpop, al meer dan 25 jaar...