RECENSIE: Everlast - Love, War and the Ghost of Whitey Ford

Everlast – Love, War And The Ghost Of Whitey Ford
recensie cijfer 2008-10-04 Erik Schrody is beter bekend onder de naam Everlast. Onder die naam bracht hij in 1990 zijn eerste solo plaat uit. Dit werd echter een flop. Toen kwam de samenwerking met DJ Lethal en Danny Boy onder de naam House of Pain. Daarmee scoorde hij de monsterhit 'Jump Around'. Everlast kwam een hartaanval te boven en in 1998 volgde zijn solo plaat Whitey For Sings The Blues, waarvan er meer dan 3 miljoen werden verkocht. Inmiddels is hij met de oude House of Pain leden actief in hiphop-collectief La Coka Nostra en heeft hij zijn eigen platenlabal Martyr Inc. Op dat label brengt hij nu zijn nieuwe (5e) solo plaat uit met de titel Love, War And The Ghost Of Whitey Ford.

De plaat opent met bombastisch trompetgeschal, dat je doet denken aan Ben Hur en de zijnen. Het nummer heet ‘Kill The Emperor’ en het plaatje is dus compleet. De rest van de track kent een lompe trage beat en Everlast laat een politiek getinte boodschap achter: “Stop the war, feed the poor, kill the emperor”. De volgende track is een samenwerking met DJ Muggs van Cypress Hill. Het is een cover van ‘Folsom Prison Blues’ van Johnny Cash. Cash is één van de aller grootste heersers allertijden en 'Folsom Prison Blues' is een erg gave track. Everlast maakt er een ware remix van door er de beat van Cypress Hill’s 'Insane in the Brain' onder te knallen. Persoonlijk kan ik de grap er wel van inzien en vind ik het wel leuk gedaan. Misschien wordt er zo een nieuwe generatie Cash fans aangeboord en dat kan ik alleen maar toejuichen. Andere Cash liefhebbers zullen er misschien wat minder vrolijk van worden. Ook het ‘Stone in My Hand’ heeft een meer country-achtige inslag en is een prima track.

Met ‘Anyone’ en ‘Stay’ gaat Everlast terug naar een subtiele en erg sfeervolle sound. Dit is tevens het geval bij ‘Friend’ waar de vertrouwde sound van een akoestische gitaar de toon zet. Met het lompe ‘Die in Yer’ Arms’, de net niet track ‘Naked’ en de twee wat commerciëlere en meer urban-achtige tracks ‘Dirty’ en ‘The Ocean’, kent de plaat ook wat zwakke plekken. Dit zijn slechts een paar uitzonderingen. Want met het strijdlied ‘Letters Home From the Garden Stone’ en het uiterst subtiele ‘Tuesday Morning’ heeft Everlast de volgende sterke tracks alweer klaar staan.

De bonus tracks zijn tevens lekker rustige gitaarliedjes die zeker de moeite waard zijn. De bonus tracks zijn onder andere ‘Saving Grace’, geschreven als soundtrack voor de gelijknamige TV serie, en de demo versie van ‘My Medicine’. Dit nummer schreef Everlast voor Snoop Dogg, die dit nummer uitbracht op zijn laatste plaat Ego Trippin’.

De plaat heeft op het eerste gehoor een wat rauwere sound dan zijn voorgangers. Ook zijn de songs wat minder catchy. Gun Love, War And The Ghost Of Whitey Ford echter wat tijd en laat het kwartje rustig vallen, om er vervolgens achter te komen dat het toch grotendeels een hele fijne plaat is.
Recensent:Rogier Bennink Artiest:Everlast Label:Pias
Nashville Pussy – Live In Hollywood

Nashville Pussy - Live in HollywoodDe Verenigde Staten, Californië, Los Angeles, Hollywood, the Key Club, de...

Trivium – Shogun

Trivium - Shogun In het jaar 2005 kwamen de mannen van Trivium met hun alom geprezen album...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT