De invloeden lijken onbegrensd, ‘Dancing With The Enemy’ is catchy en hoekig en doet onwillekeurig denken aan een muzikaal rijkere variant van The Dresden Dolls. De liedjes zijn in essentie altijd simpel en melodieus en worden daarna meestal ingekleurd met een rijk instrumentarium, dat kan gaan van blazers tot elektronica. Een enkele keer houdt Warmsley het heel klein en is er alleen een piano te horen, zoals op ‘I Keep The City Burning’. ‘Turn Your Back is dan weer een bijna klassieke en beatlesque popsong. Warmsley heeft iets achteloos, waardoor het klinkt alsof hij met schijnbaar gemak de songs uit zijn hoge hoed tovert en dat maakt van How We Became een tijdloos en rustig album dat wars is van vluchtigheid en trends.
Ook op de meer elektronische tracks, als ‘If He Breaks Your Heart’, verliest Warmsley zich niet in al te ingewikkelde elektronische uitspanningen. Het blijven altijd liedjes en die liedjes zijn op How We Became voor het merendeel heel sterk en lekker in gehoor liggend. De variëteit maakt het daarbij dat je als luisteraar 14 nummers lang geboeid blijft. Warmsley verkiest er op How We Became ook duidelijk voor om meer toegankelijk te klinken dan op zijn debuut. Het literaire karakter dat nog zo werd geprezen op The Art Of Fiction is wat meer naar de achtergrond verdwenen. Op How We Became gebruikt Warmsley hele heldere bewoordingen en kan de luisteraar zich veel meer inleven in de thema’s die hij aansnijdt.
Soms ontbreekt op How We Became toch ook wel aan enige diepgang en sommige songs soms wat vluchtig. Maar altijd als je dat begint te denken als luisteraar weet Warmsely in een volgende song weer te verrassen. Hij laveert nog enigszins tussen pure, eenvoudige en melodieuze pop aan de ene kant en de meer artistiek verantwoorde, meer eigenzinnige kleinkunst pop aan de andere kant. Het eerste deel van de cd bevat vooral die melodieuze pop en het tweede deel gaat dieper en is ook interessanter met een apotheose in het fantastische ‘Temptation’. Een waardige afsluiter van een interessant album dat absoluut kan boeien.
- 24-7-2007: The Art of Fiction.
Nibs van der Spuy - A Bird in the HandCollega-recensent Rob Mestrom liet er in zijn recensie van Beautiful Feet...
Faithless - Live in Moscow Natuurlijk, we werden eind jaren ’90 en begin deze eeuw doodgegooid met...