RECENSIE: Justice (F) - A Cross the Universe

Justice – A Cross The Universe
recensie cijfer 2008-12-12 Xavier de Rosnay en Gaspard Augé, de straalmotoren achter Franse dance-act Justice, zetten zichzelf in 2003 op de kaart door met een verbluffend goede remix van Simians ‘Never Be Alone’ op de proppen te komen. Het nummer, omgedoopt tot ‘We Are Your Friends’, ging de hele wereld over en maakte van De Rosnay en Augé in één klap het heetste remixduo ter wereld. Debuutalbum (2007) deed vervolgens de rest. A Cross The Universe, de documentaire die Justice in samenwerking met Roman Gavras en So-Me maakte, onthult op humoristische wijze hoe schandalig vrouwonvriendelijk, drankzuchtig en sekslustig de heren van Justice eigenlijk zijn.

Het beeldmateriaal voor A Cross The Universe werd geschoten gedurende een drie weken durende tour door de VS in maart en april 2008. Behalve De Rosnay en Augé spelen tourmanager Bouchon en de Amerikaanse buschauffeur Roger een belangrijke rol. Bouchon heeft een obsessie voor wapens en loopt constant met zijn nieuw aangekochte waar te zwaaien. Eén keer leidt dat tot een confrontatie met de politie in het restaurant waar de Justice-crew zit te eten. Hoe hilarisch de beelden van de wapengeile Bouchon ook mogen zijn, de vraag is hoe serieus we ze moeten nemen. De beelden van buschauffeur Roger zijn een andere rode draad door de documentaire. Met zijn diepe basstem (hij is van plan het wereldrecord ‘laagste stem’ op zijn naam te krijgen) levert de man gortdroog commentaar. De buitensporigheden die zich onder zijn ogen voltrekken lijken hem niet in het minst te deren.

Hoe groot de rol van Bouchon en Roger ook mag zijn, het draait natuurlijk allemaal om Justice. De Rosnay en Augé zijn de verpersoonlijking van rock & roll: egocentrisch, megalomaan en immoreel. Dat levert fantastische beelden op. Het stukje waarin Xavier in steenkolenengels ‘Under The Bridge’ voorzingt aan de met stomheid geslagen Anthony Kiedis is hilarisch. Ook de bruiloft van Augé met de eerste de beste groupie bezorgt gegarandeerd lachkrampen. Dat de humor niet altijd even verantwoord is, blijkt wel als De Rosnay ‘voor de grap’ een dronken vrouwelijke fan in de kleedkamer in de fik probeert te zetten. Ronduit gewelddadig is het moment waarop diezelfde De Rosnay een volle fles drank op het hoofd van een agressieve fan kapotslaat. De jongen ligt vervolgens bloedend op straat en De Rosnay heeft een lelijke handwond. Het incident vindt enkele minuten voor een optreden plaats en direct daarna worden zowel De Rosnay, Augé als Bouchon door de politie ingerekend.

De documentairemakers hebben zo nu en dan slim het tempo uit de film gehaald. Prachtige beelden van het Amerikaanse landschap zijn geen uitzondering. Daar tegenover staan dan weer de knoertharde live-beelden, die ervoor zorgen dat het geheel mooi in balans is. Voor wie het geduld niet heeft om de documentaire uit te zitten, is een audio-cd bijgevoegd: Live In San Fransisco. Daarop komt al het materiaal van voorbij en staat bovendien een meesterlijke remix van Soulwax’ ‘NY Excuse’. Echt, als je fan bent van rücksichtslos harde dance in het algemeen en Justice in het bijzonder, dan móet je deze dvd/live-dubbelaar in huis hebben.
Recensent:Tom Springveld Artiest:Justice (F) Label:Ed Banger
Vreid – Milorg

Vreid - Milorg Vreid is een soort opvolger van de uiterst succesvolle band Windir. Vreid...

The Undertones – An Anthology

The Undertones - An Anthology Soms krijg je cd’s ter oren die een ware openbaring zijn. De een maakt indruk...

ZOEKEN IN CD-RECENSIES

 

OF SELECTEER OP GENRE, ARTIEST, LABEL, RECENSENT