De 21e eeuwse muziek die de band maakt wordt geschaard onder de noemer ‘avant-garde metal’. Hoge stemmen en strakke metalriffs die aansluiten bij gothic, met maffe stemmetjes en geluidjes (a la System of a Down) en balkan (Gogol Bordello) die het allemaal wat minder theatraal maken. Een creatieve explosie aan stijlen, zo zou je het ook kunnen noemen. Sing Along Songs for the Damned & Delirious is het tweede wapenfeit voor de Zweedse band en een vervolg op een sterk debuut.
Centraal staan de operavocalen van Annlouice Loegdlund en de metal van drummer Andreas Halvardsson plus gitarist Daniel Håkansson (beiden verdacht van trashmetal fan-schap). Af en toe zijn er stukken cello zoals in Apocalyptica, soms beukt en dendert het als een middeleeuwse kermis. Een hoogtepunt is het al lallend beginnende ‘Vodka Inferno’, dat voortgaat als viool-ondersteund beuknummer alvorens weer in soort van volksliedje terug te keren, dan een Master of the Puppets wending te nemen om te eindigen in een theatraal duet van de zangeres en tweede vocalist. Een hele andere inslag heeft ‘Memoirs of a Roadkill’ dat zowaar doet denken aan een combinatie tussen gitaar-nachclubmuziek en Enrique Eglesias.
Aansluitend bij de nadagen van de Balkan-hit, komt Diabolo Swing Orchestra met een fascinerende, soepele samensmelting van stijlen. Een betere fusie tussen zoveel stijlen heb ik zelden gehoord. De luisteraar die de ietwat alternatieve muziek niet schuwt kan hier zijn handen bij aflikken. Bijna diabolisch.
T.O.K. - Our WorldHet blijft een stokpaardje in de dancehall wereld, maar met het ontvangen van...
Thrice - Beggars De vier leden van de Amerikaanse rockband Thrice kenden elkaar al van...