De aftrap van In This Light And On This Evening is direct een werkelijk ijzersterke. Het gaat hier om het titelnummer en de bezwerende synthesizer-opbouw in combinatie met de zo herkenbare stem van zanger Tom Smith is direct een puike introductie voor de sound van de rest van het album. De climax van het nummer geeft de hernieuwde donkere sound van de band goed weer en behoort eigenlijk tot het beste wat Editors gemaakt heeft. ‘Bricks and Mortar’ is sterk en belooft live erg goed te worden en single ‘Papillion’ wordt inmiddels behoorlijk veel gedraaid op de radio en valt ook direct op door het opgewekte synthesizer-geluid. Toch kakt het album al snel enigszins in. De nummers individueel blijven erg goed, maar de verveling ligt toch op de loer. Het kost moeite om bij de les te blijven, terwijl we hier toch getrakteerd worden op een negen-tal erg sterke, ‘moderne jaren ‘80’ nummers. Op het eerste gehoor lijken de nummers op elkaar en dat zorgt er in eerste instantie voor dat het album wat saai overkomt.
Een negen-tal sterke nummers dus. ‘The Big Exit’ kent een nogal lange opbouw, maar de spanning wordt na drie minuten toch interessant opgevoerd. Editors heeft dan ook veel inspiratie geput uit de muziek van bijvoorbeeld LCD Soundsystem. Het rustige ‘The Boxer’ is mooi en heeft het in zich ook tot klassieker van het Editors-ouevre gebombardeerd te worden. Bezwerend, bijna klassiek en met veel gevoel.
Het gevaar schuilt dus in de verveling op In This Light And On This Evening. Vooral de eerste luisterbeurten gaan de nummers het ene oor in en het andere weer uit. De eerste paar luisterbeurten dus aandachtig naar dit album luisteren en een verslaving hierna is haast gegarandeerd.
Eerdere recensies van Editors:
- 29-06-2007: An End Has A Start.
Monsters of Folk - Monsters of FolkHet fenomeen Supergroep staat de laatste tijd weer volop in de aandacht....
Sweethead - Sweethead De gemiddelde rocker heeft anno 2009 geen tijd meer voor rust. Wie zichzelf...