Toen de RIAA (Recording Industry Association of America) eens een kijkje online nam, werd al snel duidelijk dat de massale rechtenschendingen een halt moest worden toegeroepen. Boetes en waarschuwingen werden opgelegd aan de downloadsites. Maar dan moet je net hackers en crackers hebben; die pikken zoiets niet. Napster mengde zich op het strijdtoneel en de mp3-rage barstte echt los. De mp3-sites waar je tot voorheen de gehele top 40 kon downloaden, hadden een probleem. Wat nu te doen? De New Economy rage vierde hoogtij, en iedereen die een beetje verstand van HTML had zou internet-miljonair worden. En hun website trok toch veel bezoekers? Zolang er maar mp3’s op de site zouden staan zouden de bezoekers wel blijven komen. Mp3 was immers hot, en cd’s zouden binnenkort niet meer verkocht worden. Ja, lege cd’s. Die nog wel.
Maar die muziekbestanden van de top 40, dat mocht niet meer. Gelukkig was het door de naamsbekendheid niet moeilijk om beginnende bands te vinden die hun mp3’s op de site wilden zetten. Zo bleef de RIAA buiten de deur, kregen de bezoekers hun muziek toegediend en de bands zelf kregen promotie. Wat echter in alle haast even werd vergeten was dat de drager niet het belangrijkste was, maar het product. De bezoekers bleken niet erg happig te zijn om onbekende muziek uit te proberen. De bezoekers bleken massaal weg te blijven. Exit platform voor beginnende bands, welkom P2P netwerk.
Het idee om ongetekende bands te promoten was goed. Maar muziek van onbekende bands is voor de meeste mensen vooralsnog niet aantrekkelijk. Bekendheid zorgt voor vertrouwen en beïnvloedt op die manier keuzes. En die bekendheid die moet eerst verworven worden. Goede recensies, word-of-mouth, goede liedjes en sterke optredens, promotie; het zijn maar een paar manieren om te zorgen dat je publiek krijgt. En dat heeft Qrio goed begrepen. Na eerder hun EP Ashtray Sounds op deze site te hebben besproken lijkt de band beseft te hebben dat een platendeal er nog even niet in zit. De platenindustrie wankelt, en voor een band als Qrio werkt dat niet in het voordeel. De gedreven (emo)rock die de Hagenezen voortbrengen is geen instant hitparadesucces, en daarom op het moment niet interessant om een platendeal te tekenen. En het zou zo terecht zijn, kunnen we op basis van Relief Data Complete zeggen.
Daarom is het des te verrassender dat deze drie liedjes sterke demo gewoon van hun site af te halen is. Gratis. En in een goede kwaliteit. Zodat je zelf kan horen hoe Qrio in Spit Distance aanspraak maakt op de titel ‘Nederlandse Sonic Youth’. Hoe de geldingsdrang en de passie uit de speakers druipt. Hoe ont-zet-end goed het op de, ehm, harde schijf is opgenomen. Of hoe in het instrumentale Motorik Mogwai een lesje wordt geleerd in effectiviteit. Zonder ook maar één keer voorspelbaar te worden met het hard/zacht/hard truukje. Gierende gitaren drijven het nummer naar een kolkend hoogtepunt, om in Push gas terug te nemen voor een triest liefdesliedje. De tekst is wat simpel, maar niet zodanig dat het irriteert. Bovendien weet de voordracht veel goed te maken. Daarmee komen we uit op een score van drie uit drie. Vorig jaar schreef ik dat hun vorige demo de beste was die ik dit jaar beluisterd had. Een vergelijking met Relief Data Complete levert de volgende score op voor de laatste: Gevarieerder? Jazeker. Gegroeid? Wat heet. Rijp voor meer erkenning? Nou en of. Downloaden die hap? Als de sodemieter. Voordat ze zich bedenken.
Stud Muffins - IIDe Haagse band Stud Muffins kan geplaatst worden in de categorie ‘Haagse...
KcB - Hold On Wat gebeurt er wanneer een zij-project het (bijna) net zo goed doet als het...