Het album moest niet een plaat worden die of overheerst werd door de reggae of overheerst door de hiphop. Daarnaast speelt Afrika ook nog een hoofdrol op de plaat en hierdoor zijn er veel Afrikaanse ritmes op de plaat beland. De knallende opener ‘As We Enter’ gebruikt een verrassende sample van de Ethiopische jazzpianist Mulatu Astatke. Het nummer wordt in een keer van een pianomelodietje omhooggetild tot een knaller van een nummer waarop Nas en Damian Marley net zo fel tegen elkaar te keer gaan als op ‘Road to Zion’. Maar ook grotere Afrikaanse artiesten als Amadou en Mariam worden gesampled op ‘Friends’.
Naast de hardere tracks laten Nas en Damian ook een verrassend zachte kant van zichzelf horen. De afsluiter ‘Africa Must Wake Up’ en het zoetsappige ‘In His Own Words’ zijn heerlijke zomer nummers die het huidige terrasweer gemakkelijk van een soundtrack voorzien.
Op Distant Relatives brengen Nas en Damian Marley muziek naar voren zoals we dat lange tijd niet meer gehoord hebben uit de hiphop en reggae werelden. Damian neemt op alle nummers het voortouw en weet zich met Nas gesterkt om alle heerlijke producties naar zinderende hoogtepunten te tillen. Ondanks dat er wel echte Damian Marley nummers als ‘Dispear’, maar geen typische Nas nummers op de plaat staan blijkt uit niks dat Nas ook maar enige problemen met zijn positie heeft. Voor de fans van het echte Nas werk heeft hij al een nieuw solo album voor het einde van het jaar aangekondigd, ik zelf denk dat ik me tegen die tijd nog meer dan prima met Distant Relatives kan vermaken. Distant Relatives heeft alles in huis om over een paar jaar als een klassieker beschouwd te worden die de hiphop en reggae wereld veranderd heeft.
The Magic Numbers - The RunawayHet debuut van The Magic Numbers uit 2005 was er eentje om in te lijsten....
Di-rect - This is Who We Are Begin vorig jaar schudde het instituut Di-Rect onverwachts op haar...