De derde plaat Sahg III ligt muzikaal in het verlengde van de vorige twee, zeer goed ontvangen, albums. De onheilszwangere en dreigende ritmes worden regelmatig afgewisseld door wat snellere nummers. De songs hebben wel even tijd nodig, waardoor het aloude cliché groeiplaat weer van stal gehaald mag worden. Er wordt uitstekend en subtiel gemusiceerd en de composities zijn van hoog niveau Door het stemgeluid van Iversen en de wat duister klinkende composities lijkt de band soms wel wat op Black Sabbath uit de tijd dat Tony Martin daar zanger was. Dit is vooral te horen in ‘Shadow Monument’, met een volvet basgeluid en ‘Denier’, dat wel wat aan ‘Devil & Daughter’ van diezelfde band doet denken. Het gitaargeluid in dit nummer is lekker eigenzinnig en wijkt enigszins af van wat we standaard in dit soort muziek horen.
Het slepende ‘Hollow Dancer’ is een hoogtepunt, vooral het gitaarwerk is ook hier memorabel. De stuwende riff en de solo’s zijn meeslepend. Nog trager is ‘Mother’s Revenge’ dat mede door de vervormde stem van Iversen behoorlijk in de oude Black Sabbath hoek zit. De afsluiter ‘Spiritual Void’ is heel fraai al heeft men voor de openingsriff wel leentjebuur gespeeld bij ‘Seasons In The Abyss’ van Slayer.
Zo is de hele plaat van Sahg weer één om je vingers bij af te likken zonder baanbrekend te zijn. Liefhebbers van de eerste twee platen van Sahg zullen zich niet bekocht voelen. Dit soort muziek, in deze vorm gebracht, is nog steeds een streling voor het oor.
Papa Roach - Time for Annihilation... On The Record and On The RoadDe titel van deze plaat Time For Annihilation … On The Record And On The...
36 Crazyfists - Collisions And Castaways Collisions and Castaways is alweer het vijfde studioalbum van de...