De opnames voor het nieuwe album werden gemaakt in Tel Aviv, Glasgow, Londen, Oberhausen, Helsinki en nog enkele andere grote steden. Er kan veel gezegd worden over Leonard Cohen, maar niet dat hij in kwaliteit verslechterd is. Nummers zoals ‘Famous Blue Rain Coat’ en ‘Chelsea Hotel’ mogen dan iets heser gezongen worden dan vroeger, de uitgebreide begeleiding van saxofoon en achtergrondzangeressen doet de nummer veel goeds. Ook ‘The Partisan’ dat Cohen zelf ooit coverde, heeft niks ingeboet aan kracht en authenciteit. De zanger neemt ons mee door de tijd, waarin ook recentere nummers zoals ‘That Don’t Make it Junk’ vertegenwoordigd zijn. Anders dan zijn live-registratie uit Londen (2009) is dit album van een continu kwalitatief hoogstaand niveau. Het is dan ook meer een soort Best Off live album in tegenstelling tot een concertregistratie van één concert.
“Wat ontbreekt er nog aan dit album?” zou je haast stellen. Het antwoord op die vraag is een track van het jaren ’80 album ‘I’m Your Man’. Bijvoorbeeld ‘First We Take Manhattan’ of ‘Take This Waltz’ hadden niet misstaan op deze aaneenrijging aan hoogtepunten.
Cohen is levend en zingt alsof hij nooit gestopt is. Als één van de weinige artiesten die zich in de tweede helft van hun zeventiger-jaren bevindt kan Cohen met trots zeggen dat hij niet aan kwaliteit heeft ingeboet. De warme, nasale stem is niet of nauwelijks te onderscheiden van zijn eerdere albums. Songs From The Road is dan ook een aanrader voor fans van het eerste uur, maar ook voor nieuw publiek.
Serj Tankian - Imperfect HarmoniesIn 2007 begon Serj Tankian , zanger van System of a Down, aan een...
Mark Ronson - Record Collection De Engelse muziekproducer Mark Ronson heeft veel muzikale connecties. Je...