Het nu verschenen album Music For Contemporary Dance bestaat uit twee delen: Music For Falling From Trees en Music For Congregation. Het eerste deel bracht hij al eerder uit, en betreft een compositie op piano en strijkers voor een balletvoorstelling. Het stuk, dat lijkt te handelen over een psychiatrische patiënt, klinkt vooral donker en beklemmend. Ondanks dat het stuk volledig instrumentaal is, mis je niet of nauwelijks vocalen. En eigenlijk zegt dat al heel wat over de kwaliteit van deze compositie. Op momenten weet Broderick met minimale middelen bijvoorbeeld dezelfde intense melancholie op te roepen als een band als Shearwater. De beklemmende sfeer zorgt ervoor dat de muziek ook uitstek zou dienen als soundtrack bij een film als Black Swan. Een psycho-thriller met Nathalie Portman over een balletdanseres (vast geen toeval) die in haar ambitie om de hoofdrol in het Zwanenmeer te verkrijgen zichzelf volledig verliest, en langzaam afdaalt tot schizofrene waanideeën. Heftige, maar erg fraaie film trouwens.
Het tweede deel van het album met de titel Music For Congregation is wat mystieker van aard. In dit deel is ook ruimte voor een breder palet aan klanken, waarbij o.a. ook glockenspiel, toetsen en vederlichte percussie een (subtiele) bijdrage mogen leveren. Zo doet bijvoorbeeld ‘Part 2: Understanding’ af en toe bijna oosters aan. Het daaropvolgende ‘Part 3: Differences’ is vervolgens het bijna ondraaglijk intense hoogtepunt van het stuk. Waarna ‘Part 4: Disappearance’ het geheel passend afsluit met berustende klanken.
Music For Contemporary Dance is in zijn geheel een bijzonder intrigerend werk van Peter Broderick.
Eerdere recensies van Peter Broderick:
- 15-10-2008: Home.
Venetian Snares - My So-Called LifeAls er één iemand is die het laatste decennium op voortreffelijke wijze heeft...
The Orb - Impossible Oddities (feat Youth) Met acid house en indie kreeg de Britse muziek eind jaren tachtig een nieuwe...