Lissie heeft namelijk een uiterst toegankelijk stemgeluid en doet bij vlagen denken aan Adele. Vooral op het vierde nummer van debuutalbum Catching A Tiger, ‘Bully’, zijn de gelijkenissen met de record-brekende Britse zangeres niet te ontkennen. Veelbelovend dus. En zo staan er nog een aantal tracks op deze eerste plaat die prachtig zijn dankzij de zang. Neem bijvoorbeeld ‘When I’m Alone’, een bloedmooi nummer waarin we Lissie’s stem moeiteloos van snel naar langzaam en van laag naar hoog horen vliegen. Het refrein bevat prachtige uithalen. Je zou bijna niet horen dat de rest van het nummer weinig bijzonder is. Bijna vier minuten lang riedelt hetzelfde gitaartje op de achtergrond door, puur ter versiering van de zang. Van een folk-zangeres verwacht je eigenlijk meer gevoel op instrumentaal gebied.
Hetzelfde geldt voor de songteksten. Catching A Tiger bevat weinig diepgang en er wordt met de meeste nummers overduidelijk gemikt op commercieel succes. In de single ‘Cuckoo’ wordt er zelfs in de stijl van Marina & The Diamonds gekraaid tijdens het refrein. Het blijft hangen, het werkt, maar had Lissie een minder goede zangeres geweest, dan zou er weinig over zijn om van te houden. Vooral bij de ballade ‘Oh Mississippi’ valt dit op. Het pianospel in dit nummer had evengoed weggelaten kunnen worden, omdat het niets anders is dan overbodige ondersteuning.
Catching A Tiger stelt als popplaat van een uitstekende zangeres niet teleur. Muziekliefhebbers die hoopten op een gitaar-spelende folk-muzikante die diepgaande liedjes schrijft, komen echter bedrogen uit. Lissie maakt de beloftes maar half waar en gaat waarschijnlijk eerder doorbreken als een kleine Adele dan als de nieuwe Sheryl Crow.
Marike Jager - Here Comes The NightVorig jaar bracht Marike Jager een voorlopige best of uit, in de vorm van...
The Vaccines - What Did You Expect From the Vaccines? De mannen van The Vaccines hadden nog geen twee minuten nodig om de...