Overall varen Sykes en co. (onder meer Whiskeytown’s Phil Wandscher) overigens niet zozeer een totaal andere koers. Nog altijd is de basis merendeels alt.country, kleurt de band wederom grotendeels met donkere stiften en voert Sykes met haar karakteristieke stem (een mespuntje Grace Slick, een vleugje Chan ‘Cat Power’ Marshall, een snufje Cerys Matthews en een druppel Diamanda Galás) het drama verder op. Wel daagt de groep de luisteraar meer dan ooit tevoren uit de hokjesgeest te laten varen en tappen ze hier en daar uit een wat heavier vaatje. De intense, op gitaardrones, erupties en solo’s leunende, ruim acht minuten durende psychedelische opener ‘Hushed By Devotion’ maakt die verlegging van accenten meteen goed duidelijk.
En hoewel dat Marble Son aanstonds tot het minst makkelijk behapbare album van de band maakt, zorgt dat uiteindelijk wel voor een spannendere en minder eenzijdige luisterervaring. De bezwerende songs ‘Marble Son’, ‘Come To Mary’, ‘Be It Me, Or Be It Done’, ‘Birds Of Passerine’ en afsluiter ‘Wooden Roses’ zijn de meer ingetogen hoogtepunten en ook de met scheurende gitaren doorspekte tracks ‘Pleasuring The Divine’ en ‘Your Own Kind’ weten, net als de opener, volop te imponeren.
Of alle trouwe aanhangers van weleer de toevoegingen aan het palet net zo kunnen waarderen als ondergetekende valt nog te bezien. Met Marble Son boort de band echter wel zondermeer een hele nieuwe doelgroep, die zich dus ergens binnen dat veld van bovengenoemde bands bevindt, aan. Dat beoogde publiek kunnen ze bij het eerste optreden van hun nieuwe Europese tour overigens meteen massaal aan zich binden; Jesse Sykes & The Sweet Hereafter doet dan namelijk het Roadburn Festival in Tilburg aan.
Fight Like Apes - The Body of Christ and the Legs of Tina TurnerDe Ierse band Fight Like Apes valt al sinds de oprichting op vanwege de...
Banjo or Freakout - Banjo or Freakout ”What’s in a name” ? Nou, in het geval van Banjo Or Freakout vrij weinig...