Howl Of The Lonely Crowd is in vergelijking met andere Britrock-releases van dit jaar een verfrissend album. Voor luisteraars die Comet Gain al kenden, is het echter ‘gewoon’ een mooie voortzetting. De band combineert nog steeds indierock met een kleine, maar goed hoorbare laag soul. De nummers hebben daarnaast een gruizige, lo-fi afwerking. Voor nóg meer variatie wisselen zanger Feck en zangeres Evans de vocale taken met regelmaat af. Het sterkste punt aan Comet Gain is dan ook dat de band een signature sound heeft, maar toch per nummer een ander geluid weet neer te zetten.
Comet Gain’s unieke aanpak heeft al voor vijf sterke platen gezorgd en pakt op Howl Of The Lonely Crowd niet slechter uit. Hoewel échte krakers die de band naar een hoger (commercieel) niveau kunnen tillen uitblijven, zijn er geen grote missers, maar wel voldoende hoogtepunten om naar uit te kijken. De eerste piek is ‘The Weekend Dreams’, een door orgels aangestuwd duet tussen de twee vocalisten. Om het niet té soulful te maken, eindigt het nummer met een krassende gitaarsolo. Een andere plus is ‘Yoona Baines’, een track waarop de gitaren juist de hoofdrol spelen en de stemmen van Feck en Evans zijn samengesmolten tot één klank.
Britrock-liefhebbers kunnen dus een hoop lol beleven met Howl Of The Lonely Crowd. Maar misschien is dat laagje soul van Comet Gain net iets te experimenteel om fans van het genre te plezieren. Dát en het gebrek aan potentiële hitsingles zijn de enige zaken die deze band in de weg staan om het grote publiek te bereiken.
The Antlers - Burst Apart The Antlers bracht in 2009 met Hospice een album uit dat door velen nu al...
Jonas David - Keep the Times Gek is het. Jonas David is een Duitser, maar het feit dat het label met de...