Codes And Keys is door andere recensenten zowel afgebrand als opgehemeld, maar de juiste conclusie ligt daar precies tussenin: het is een fifty/fifty album. Er staan een aantal prima nummers op, met als absolute hoogtepunt de single ‘You Are A Tourist’, wat grappig genoeg één van de weinige tracks is waarin de gitaar wél een centrale rol speelt. Een andere plus is ‘Portable Television’, een track waarop de opvallende combinatie van piano en drums voor een vrij uniek geheel zorgt.
Hier tegenover staan echter tracks als ‘Home Is A Fire’ en ‘Doors Unlocked And Open’, die door het gebrek aan een echte climax aanvoelen als één lange, saaie, vruchteloze opbouw. Het grootste manco aan Codes And Keys is dan ook dat veel van de songs te leeg zijn. Dat geldt niet alleen voor het instrumentale gedeelte van de plaat, maar ook voor het tekstuele. Zo bevat ‘Some Boys’ niet alleen een repetitief drumpatroon, maar ook een bijna eindeloze herhaling van zinnen die weinig van elkaar verschillen. Ook de titeltrack biedt, ondanks dat de violen en de zang in eerste instantie een pakkend geheel vormen, te weinig variatie om lang stand te houden.
Respect voor Death Cab For Cutie dat de band zich niet eindeloos blijft vastklampen aan oud succes, maar Codes And Keys is geen overtuigende eerste toegave aan de experimentatielust. Het album heeft zo zijn goede momenten, maar de mindere nummers wegen te zwaar om een positieve beoordeling te verdienen. Eén troost voor de fans: nu Codes And Keys uit het systeem van de bandleden is, zullen ze binnenkort vast en zeker aankondigen terug te keren naar hun oude geluid.
Luciano (Reggae) - Rub-A-Dub MarketRub-A-Dub is Jamaicaanse reggae. Met zijn album getiteld Rub-A-Dub Market...
King Crimson - A Scarity of Miracles (Jakszyk, Fripp and Collins, A... Robert Fripp is iemand die progrockliefhebbers tot de verbeelding spreekt....