Met zijn bijzondere instrument heeft Camara de grootste invloed op de muziek. Hij is ook de persoon die de verscheidene nummers naar haar hoogtepunten tilt. De meeste nummer weten namelijk moeilijk te interesseren, totdat de vioolachtige tonen van de Ritti zich bij het ritme voegen. Zo begint ‘Djanfa Moja’ als een muziekje dat niet misstaan zou hebben op een wervelende Ierse bruiloft. Naarmate het nummer zich verder ontwikkelt, voegt Camara zijn Afrikaanse vocalen toe en begint hij er steeds meer op los te spelen.
Pas tegen het einde van de plaat, op ‘Deep Sahara’, weet het duo voor het eerst de meeslependheid van een groep als Tinariwen te verwerken in haar muziek. Het ruim veertien minuten durende nummer begint met een relax deuntje van de Ritti en bouwt op naar een swingend hoogtepunt. Op een gegeven moment doet de wervelendheid van het nummer meer denken aan dance dan aan traditionele Afrikaanse blues.
De mix van beide artiesten doet het op In Trance goed. Opvallend is dat met name Juldeh Gamare de hoofdrol voor zijn rekening neemt. Zijn vioolachtige instrument neemt de verscheidene nummers voortreffelijk mee op sleeptouw. Het opgefokte karakter van het instrument zorgt ervoor dat de nummers allen eindigen in een wervelend dansritme. Hierdoor zijn de liedjes, in tegenstelling tot die van Afrikaanse genregenoten, een stuk minder meeslepend. Waar Tinariwen en Vieux Farka Toure de luisteraar vanaf het begin meeslepen naar een wonderlijke woestijnwereld, begint de muziek van JuJu op een gegeven moment op de zenuwen te werken. Live ontwikkelt de muziek van Justin Adams en Juldeh Camara zich ongetwijfeld wel tot een groot dansfestijn.
Down to the Bone - The Main Ingredients Down To The Bone klinkt je waarschijnlijk niet bekend in de oren. Toch is...
Kentucky Dare Devils (B) - Yes But No De heren van Kentucky Dare Devils hebben humor. Waar de meeste...