Voor Mirror, Mirror heeft bandleider Adele Bethel zich laten inspireren door duistere Italiaanse filmklassiekers. Films, waarin mysterie, kwaad en/of misdaad centraal staan. Het album staat dan ook vol met donkere songs die handelen over moord en doodslag, hekserij en meer van dat fijns. Het sterke ‘The Model’ is bijvoorbeeld geïnspireerd door een krantenartikel over een fotomodel die zichzelf ter aarde stortte uit een balkonraam. De song bouwt zich fraai op. Tot aan Bethel die zich aan het einde van de song hardop repeterend afvraagt “Do you think she’s happy, really really happy?". Waarna de song abrupt eindigt. Kippenvel, als je weet waardoor die song geïnspireerd is en hoe het met het betreffende meisje is geëindigd.
‘Breaking Fun’ ademt muzikaal dan weer de rauwe kant van Sons & Daughters, met leadvocalen voor gitarist Scott Paterson. Daar bovenop druipt de seks van die song af, met de hijgerige zang van Bethel als achtergrond in de coupletten.
En dan hebben we nog hoogtepunten als het hypnotiserende en adrenaline opwekkende ‘Rose Red’. Onmogelijk om op die song stil te blijven zitten. En ook ‘ Axed Actor’, over de geruchtmakende moordzaak uit de jaren ’50 over de zwaar verminkte en in twee stukken gevonden actrice Elisabeth Short mag als hoogtepunt genoteerd worden.
Maar ook ‘Bee Song’ en ‘The Beach’ verdienen een eervolle vermelding. Het zegt genoeg over het album: het staat vol hoogtepunten. toont meer dan ooit de donkere, rauwe en sensuele kant van Sons & Daughters, en die past ze prima. Laat ze alsjeblieft snel naar Nederland komen, want dit materiaal moet live helemaal te gek zijn.
Eerdere recensies van Sons & Daughters:
- 02-04-2008: The Gift.
Midnight Menace - The Static StateTegenwoordig is het aantal bands dat zich door Rise Against laat beïnvloeden...
The Ladybug Transistor - Clutching Stems Even zag de toekomst van The Ladybug Transistor , de indiepop band uit...