En in de dorpsstraten van Berkum Poepershoek en Zwevezele? Daar kon Toddla T weleens aarden bij fans van hiphouse en Shy FX. De titeltrack, ingezongen door Roots Manuva, gooit meteen de benen los met de slap bass in de hand. Het door Shola Ama ingezongen ‘Take It Back’ grijpt met z’n arpeggio’s terug naar de vroege Britse house, maar het is ‘Cruise Control’ dat met z’n sleek hiphop flow, Maxsta’s scherpe rhymes, Jamie George’s vette Medway-accent en knipoogjes richting grime en dubstep wat mij betreft wint als replay moment.
Bell kreeg nog bekender volk over de vloer voor deze plaat. Róisin Murphy zong het weinig overtuigende, van blunt beats voorziene ‘Cherry Picking’ in, en Skream coproduceerde ‘Streets So Warm’, dat wel een beetje makkelijk eenzijdig naar de politiek en de overheid kijkt waar het om stedelijke broeihaarden gaat. Oók het ontuig dat laatst in Londen de hele distributievoorraad van Pias in de fik zette heeft een verantwoordelijkheid.
Voor deze release zocht Bell trouwens ook tweemaal Jamaica op. Zo zong Wayne Marshall laatstgenoemde track in, brengt ‘Lovely Girl’ het hoofd van ondermeer Mr V op hol, en sluit ‘Fly’ af met behalve een lullig introotje ook een leuk Doe Maar-ritme. Wat doorheen het album anderzijds net zo goed opvalt, is het af en toe toch wat goedkoop aandoende synthgeluid, hetgeen geen stom toeval is. Toddla hoúdt nu eenmaal van die vroege nineties Sheffield sound, dominant aanwezig op de piratenzenders van destijds. Al slaat de balans op dat vlak dus ook hier weleens door.
Door z’n aanstekelijke enthousiasme, variatie aan stijlen en een deels geslaagde flow is deze Toddla T wel een check waard.
This Ends Tonight - In the OpenAls je na een half jaar al je eerste grote gigs kan spelen, moet je wel goud...
Samiyam - Sam Baker's Debut Album Geen idee hoeveel Jan Janssens er bezig zijn met muziek, maar er zijn alvast...