Het drietal giet deze gevoelens in elf goede, maar soms wel licht ongemakkelijke indiefolksongs met een rockrandje. Deze werden begin dit jaar opgenomen met producer John Parish, die vooral bekend is van zijn werk met PJ Harvey en Eels. Opmerkelijk is dat het uit Brighton en Londen afkomstige Peggy Sue op Acrobats helemaal niet Brits klinkt. Het geluid doet eerder Amerikaans aan.
Acrobats opent met het aanvankelijk trage, maar verderop snellere ‘Cut My Teeth’. Deze song kent veel tempowisselingen en is vrij intens en slepend, ietwat versterkt door het net niet helemaal heldere geluid. Een nadeel is dat ‘Cut My Teeth’ met ruim zes minuten wel erg lang is. In ‘Song & Dance’ laat Peggy Sue iets meer rockinvloeden doorklinken en deze komen nog sterker door in ‘All We’ll Keep’.
Het rustige ‘Funeral Beat’ is juist wat meer folky met een mooi rollende drumpartij en een cello die de hoofdrollen opeisen. ‘Boxes’ is een wat zeurderige song die aan het eind nog wat steviger wordt. Ook ‘Shadows’ is traag, maar deze song komt beter van de grond dan ‘Boxes’. ‘D.U.M.B.O.’ is juist een snelle song, met een Hackensaw Boys-achtig ritme.
Eén van de beste nummers op Acrobats is ‘Ruthie’, dat is opgebouwd rond een tegendraads ritme. Ook in afsluiter ‘There Always Was’ speelt een opmerkelijke drumpartij de hoofdrol en ook deze song is één van de betere op het album.
Acrobats is een interessante plaat die hier en daar lekker schuurt. Helaas zijn niet alle songs van hetzelfde niveau als ‘Ruthie’, ‘There Always Was’ of ‘Shadows’.
Bombay Bicycle Club - A Different Kind of FixIn 2006 mocht de Londense formatie Bombay Bicycle Club na het winnen van...
Roots Manuva - 4everevolution De Britse hiphopveteraan Rodney Smith, beter bekend als Roots Manuva levert...